wo. 30 okt 2024
KBC Securities verlaagt koersdoel voor Campari na slechte resultaten

Campari heeft recentelijk sterk tegenvallende cijfers gepresenteerd, wat de groep dwingt tot een heroriëntatie. De totale omzet daalde met 1,4% en de bedrijfswinst (EBIT) met 14%, voornamelijk door een mindere productie-efficiëntie, aldus KBC Securities-analist Tom Noyens.
Campari?
De Campari-groep is een Italiaanse multinational die zich vooral richt op de productie en verkoop van hoger alcoholische dranken. In haar portefeuille zitten merken als: Campari, Aperol, Bulldog gin, Espolon, Grand Marnier,... Veel van haar dranken worden gebruikt als mix in cocktails, maar toch hebben ze een unieke smaak en merkbekendheid (denk aan Aperol, Campari).
De groep is wereldwijd actief maar door haar historische roots is de consumptie per capita het grootst in Europa, meer bepaald Italië. Meer dan 50% van de aandelen zijn in handen van de oprichtersfamilie rond Campari via het investeringsvehikel Lagfin, zij waken over de langetermijnstrategie van de groep.
Noodweer en dispuut met supermarktketen
De verkoopcijfers per regio laten een gemengd beeld zien: Amerika +1%, EMEA -2%, Italië -7%, Duitsland -6%, en Azie/Pacific -8%. Bij de belangrijkste producten bleef de verkoop van Aperol stabiel, Campari kende een groei van 4% kende, Espolon (Tequila) steeg 13% steeg, maar verkoop van Jamaican rums daalden met 19%.
De groep werd zwaar getroffen door zeer negatieve weerseffecten, zoals noodweer in Noord-Italië en orkanen in en rond Jamaica. Daarnaast ziet het management in Amerika nog steeds een consument die minder bereid is om te besteden. Een dispuut met een grote supermarktketen in Italië zorgde ervoor dat de dranken van Campari tijdelijk niet verkocht werden in een belangrijke supermarktketen.
Het management verlaagde de verwachtingen voor het huidige lopende kwartaal, maar verwacht dat de negatieve cyclus waarin ze zich bevinden, zal herstellen in de tweede helft van 2025 en later.
Strategische herorganisatie en nieuwe CEO
De groep voert een herorganisatie door waarbij er gewerkt zal worden met verschillende 'huizen', zoals we dit ook zien bij andere luxeketens. Er zullen strategische divisies komen zoals een whiskey-, aperitief- en cognac-huis, die meer als een geheel zullen opereren met afgestemde marketingcampagnes. De groep gaat zich focussen op haar belangrijkste merken en haar totale portefeuille terugschroeven, voornamelijk door het afstoten van kleinere lokale producten. Een nieuwe CEO zal aangekondigd worden in de eerste helft van 2025.

KBC Securities over Campari
Tom Noyens erkent dat de negatieve cijfers onverwacht waren. Hij had verwacht dat het ergste achter de rug was en dat de groep tegen het einde van 2024 uit de neerwaartse cyclus zou kunnen stappen. Deze cijfers zijn echter een serieuze domper en hij moet zijn outlook bijsturen naar een meer conservatieve benadering.
Ondanks de negatieve cijfers ziet hij toch enkele positieve elementen voor 2025, zoals sterke groeicijfers bij Campari, Espolon en Aperol, en de herstructurering en het afstoten van niet-focus dranken. Hij blijft geloven in de groep en ziet nog steeds veel waarde in hun merken. Daarom blijft hij bij zijn 'Kopen'-aanbeveling, maar verlaagt hij het koersdoel van 12 naar 9,5 euro.

Bron: KBC Securities