ma. 2 dec 2024

Volgens KBC Securities-analist Tom Noyens zijn de halfjaarresultaten van Prosus vaak eerder een strategie-evenement, gezien het bijna allesomvattende belang van Tencent in de waardering. De omzet steeg met 26% naar 3 miljard dollar, terwijl de e-commerceafdeling positieve winstcijfers opleverde van 181 miljoen dollar, vergeleken met een verlies van 36 miljoen dollar vorig halfjaar. Voornamelijk de 'Food Delivery' sector bleek een sterke winnaar te zijn.
Prosus?
Prosus is het grootste internetaandeel op de Europese markt. Prosus omvat alle internationale activa die het Zuid-Afrikaanse internetbedrijf Naspers aanhield waarvan de belangrijkste Tencent is.
Het belang van 31% in Tencent is goed voor zo’n 80% van de omzet. Prosus is echter meer dan enkel het belang in Tencent. Het bedrijf heeft onder meer belangen in online marktplaatsen, online platforms voor het bezorgen van voeding, e-commerce en Fintech.
Tencent?
Tencent is een Chinees internetbedrijf. Het haalt zijn inkomsten voornamelijk uit onlinegaming en uit (online)reclame. Tencent is eigenaar van de grootste sociale netwerksite in China, WeChat, die meer dan 1 miljard actieve gebruikers telt. Daarnaast is het bedrijf ook actief in onlinebetaaldiensten en in cloudcomputing.
Eerder verhoogde Tom Noyens nog het koersdoel voor zowel Tencent als Prosus.
Oogsttijd
Prosus heeft de afgelopen zes maanden bewezen dat het meer bezit dan alleen Tencent. Via actief portfoliomanagement heeft de holding de waardering van de 'andere investeringen' kunnen opdrijven. De visie van investeringen in opkomende technologieën heeft veel tijd en moeite gekost, maar begint nu haar vruchten af te werpen. Het ecosysteem van Prosus vertoont meer maturiteit en zal naar verwachting de komende jaren meer winst opleveren.
De nieuwe CEO, Bloisi, legt veel nadruk op het gebruik van AI binnen de groep, zowel op groepsniveau als binnen de afzonderlijke investeringen. Dat innovatieve karakter wordt toegejuicht, hoewel er ook zorgen zijn over te risicovolle en futuristische investeringen. Bloisi weet echter de balans te behouden door ook te focussen op het aandeleninkoopprogramma en het terugdrijven van de korting.

KBC Securities over Prosus
Prosus berekende dat haar netto waarde per aandeel 60,7 euro bedraagt. Dat betekent een korting van nog steeds 35% ten opzichte van de huidige koers. Deze netto waarde is gebaseerd op de meest recente publiek beschikbare gegevens voor beursgenoteerde activa en de gemiddelde mening van analisten of waarderingen voor niet-beursgenoteerde activa.
Het management vindt de korting nog steeds te hoog en zal het aandeleninkoop programma dan ook behouden om de korting verder terug te drijven.
Prosus wil investeren op twee snelheden:
- met grote investeringen om het bestaande ecosysteem verder uit te bouwen ('Food Delivery', 'Classifieds', 'Edtech' en 'Etail');
- met kleinere investeringen in 'next wave' ontdekkingen.
Op deze manier wil de groep het belang van 'de rest' even belangrijk maken als het belang in Tencent.
Tom Noyens blijft bij een 'Kopen'-aanbeveling en een koersdoel van 48 euro voor Prosus.
