do. 24 okt 2024

Kinepolis meldt in zijn derdekwartaalcijfers dat het, na een eerste halfjaar waarin het filmaanbod sterk werd beïnvloed door de Hollywood-staking, sinds het begin van de zomer kan rekenen op een rijker en verder herstellend ‘blockbuster’-aanbod. Dat leidde meteen tot sterke resultaten in het derde kwartaal, stelt KBC Securities-analist Guy Sips.
Kinepolis?
Kinepolis Group heeft wereldwijd 110 bioscopen in haar portefeuille, goed voor 1 126 schermen en bijna 200 000 zitplaatsen. In Europa telt Kinepolis Group 63 bioscopen, verspreid over België, Nederland, Frankrijk, Spanje, Luxemburg, Zwitserland en Polen. Sinds de overname van de Canadese bioscoopgroep Landmark Cinemas en van de Amerikaanse bioscoopgroep MJR Digital Cinemas, telt Kinepolis ook 37 bioscoopcomplexen in Canada en 10 in de VS.
Wie Kinepolis uitgebreid wil keren kennen, kan ons Topic ‘Aandeel in de Kijker: Kinepolis’ (daterende van eind september) in een paar klikken aanvragen.
Hogere inkomsten dan vóór COVID-19-uitbraak
Hoewel Kinepolis het uitzonderlijke 'Barbenheimer'-fenomeen, de films Barbie en Oppenheimer waren uiterst succesvol, van vorig jaar niet kon evenaren, boekte Kinepolis op het vlak van zowel EBITDA (bedrijfskasstroom), EBITDAL (de bedrijfskasstroom vóór de aftrek van leasing-uitgaven) als nettoresultaat een sterker resultaat dan het prepandemische niveau van 2019, zelfs als er abstractie wordt gemaakt van de overnames sindsdien.
Zoals Guy Sips had verwacht kende Kinepolis een sterk derde kwartaal. Er kwamen 9,2 miljoen bezoekers over de vloer (Guy mikte op 9,1 miljoen), ondersteund door een rijker ‘blockbuster’-aanbod. Da’s wel 12,6% minder dan in het derde kwartaal van 2023, een recordkwartaal, dankzij 'Barbenheimer'.
De top 3 films in het afgelopen kwartaal waren 'Deadpool & Wolverine', 'Despicable Me 4' en 'Inside Out 2'. Voor heel 2024, tot eind september, voert 'Inside Out 2' de top vijf aan, gevolgd door 'Deadpool & Wolverine', 'Despicable Me 4', 'Dune: Part Two' en 'Kung Fu Panda 4'.
Kinepolis’ scoops in het derde kwartaal
- Uitbreiding in Spanje: verwerving van een bioscoop in Almería en overeenkomst voor de exploitatie van een nieuwe bioscoop in Madrid, Spanje.
- Aanstelling nieuwe CFO Pieter-Jan Sonck.
- Opening van verschillende ScreenX-theaters, in het kader van een verlengd contract met CJ 4DPLEX. ScreenX is 's werelds eerste bioscooptechnologie met meerdere projecties die de traditionele bioscoopervaring naar een hoger niveau tilt door het scherm naadloos uit te breiden naar de omringende muren, waardoor bioscoopbezoekers een visuele ervaring van 270 graden krijgen.
- Verdere uitrol van ‘Premiere Seats’ in Canada en ‘VIP Seats’ in Amerika (US). Na een succesvolle test van Lux Loungers (luxeligstoelen voor de eerste rij van de locatie) in het Laser ULTRA-auditorium van MJR Sterling Heights, is een verdere uitrol van Lux Loungers gepland. In Europa zijn ‘Cosy Seats’ nog steeds een succes en bijna alle filmzalen zijn inmiddels uitgerust met één of meerdere rijen ‘Cosy Seats’.
- Renovatie van Kinepolis Béziers en Belfort in Frankrijk.
- Kinepolis-dochter Landmark Windsor opent eind november een nieuwe bioscoop in het Mikhail Centre in Windsor, Ontario: een moderne bioscoop met acht zalen en 724 zitplaatsen.
- Opening 'SingCity by Kinepolis' eind november 2024. Singcity is een gloednieuw karaokeconcept de bioscoop in Gent en biedt 10 verschillende karaokeboxen, elk met een uniek thema. De karaokeboxen variëren in grootte en zijn geschikt voor groepen van 3 tot 30 personen.
- Kinepolis diende ‘letter of commitment’ in bij het Science Based Targets Initiative (SBTi). Daarin bevestigt Kinepolis haar intentie om op korte en lange termijn wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen voor de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen vast te stellen en zo een Net-Zero-doelstelling vast te leggen die door SBTi moet worden geverifieerd.
Nabije toekomst oog nog beter
De strategie van Kinepolis om in te zetten op een premiumfilmervaring (grotere/betere projecties, comfortabelere zitjes,… die meer inkomsten leveren) lijkt zijn vruchten af te werpen. Guy is verheugd dat de uitrol van de premiumconcepten op de Noord-Amerikaanse markt bijzonder succesvol verloopt, wat het potentieel van die strategie nog verder benadrukt.
Het vierde kwartaal, waarvoor Guy mikt op 10,8 miljoen bezoekers, kan Kinepolis rekenen op een zeer mooi filmaanbod. Ter vergelijking: in het vierde kwartaal van 2023 wist Kinepolis 8 miljoen cinefielen te lokken.
Zonder cijfers te geven, meldt Kinepolis dat de omzet per bezoeker in het derde kwartaal op jaarbasis is gestegen. Door de premiumbeleving breken de gemiddelde bioscoopuitgaven van de klanten records. Meer bezoekers, die gemiddeld meer uitgeven,…
Dalende schuld ondanks investeringen
Tegen het eind van het derde kwartaal daalde de netto financiële schuld (exclusief leaseverplichtingen) tot 369,1 miljoen euro. Eind 2023 bedroeg de schuld nog 378,3 miljoen euro. Guy wijst hierbij op de aanzienlijke investeringen in premiumfilmervaringen en de zwakke eerste jaarhelft. Hij denkt dat zijn geschatte nettoschuldpositie van 330,1 euro eind 2024 binnen handbereik is.

KBC Securities over Kinepolis
Guy handhaaft zijn positieve houding ten opzichte van de bioscoopgroep. De sterke kwartaalresultaten bevestigen dat de bezoekersaantallen evolueren in lijn met een groeiend aanbod van Hollywood. Het vierde kwartaal is wat dat betreft veelbelovend, met 'Gladiator II', 'Moana 2', 'Wicked' en 'Mufasa: The Lion King' op het programma.
Kinepolis benadrukte dat investeringen in premiumfilmervaringen in alle landen waar ze actief zijn - en in Noord-Amerika in het bijzonder - hun vruchten afwerpen in het licht van het herstellende blockbuster-aanbod, wat resulteert in hogere inkomsten per bezoeker. Die interne expansie blijft een prioriteit voor Kinepolis.
Guy blijft bij zijn ‘Kopen’-aanbeveling en koersdoel van 50 euro.
