do. 3 aug 2023

Geen grote verassingen in het kwartaalrapport van kledingmaker adidas. Het grootste nieuwsresultaat had het namelijk eind juli al bekendgemaakt in de “pre-resultaten”. Hierin werd duidelijk dat de verkopen van het ‘beruchte’ Yeezy-merk (Kanye West) het beter deden dan gevreesd, geeft KBC Securities-analist Tom Noyens aan.
Veel adidas in garages van VS-winkels
Kijkend nu naar de resultaten per regio blijkt dat Noord-Amerika ook de mindere markt was met een omzetdaling van 16,4%. Vergeleken echter met het eerste kwartaal, toen er een omzetdaling was van 20%, mag er sprake zijn van een verbetering, meent Tom Noyens. Het management merkte op dat de markt nog steeds moeilijk is door de hoge voorraden die de winkels er nog steeds hebben.
Chinezen verrassend opnieuw fan
In de EMEA regio is er ook een zeer lichte daling met -0.8%. China sprong hier wel uit. Daar mocht Adidas een groei opschrijven met 16,4%, in vergelijking met het eerste kwartaal (toen nog -9%), is dat toch een zeer positief signaal, vindt Tom Noyens. Ook al zijn de stekels van COVID-19 nog voelbaar in deze vergelijking, andere consumentenbedrijven lieten eerder een verlaagde vraag in Azië/China optekenen.
Yeezy scoort in extra time
De brutomarge van 50,9% was eerder al bekend gemaakt. Tom Noyens noemt dat een mooie stijging. En die komt er voornamelijk door onverwacht hogere verkopen van de Yeezy-voorraad, die door investeerders en analisten bijna volledig was afgeschreven.
Dat ziet Tom Noyens ook terugkomen de cijfers per verkoopkanaal: hoewel de verkopen via derde partijen (retailwinkels) stokte (met een daling met10%), kende adidas wel een goede groei in hun directe verkopen met een stijging met 16%. Dat door een stijging met 14% via de adidas-website en met 19% in het eigen retailnetwerk. De Yeezy-schoenen spelen hier een rol in want ze worden enkel via het eigen netwerk verkocht.
KBC Securities over adidas
Tom Noyens blijft ondanks de mooie cijfers voorlopig toch aan de zijlijn staan. Want de huidige cijfers worden gestuwd door de Yeezy-voorraadverkopen, die wel beter uitvallen dan verwacht. Toch ziet hij hiernaast geen grote positieve katalysatoren die verdere groei zullen opdrijven. En de verkoop is, naast Yeezy, niet om over naar huis te schrijven. De hoge voorraden in Amerika blijven zorgen opwekken.
In China mag adidas het dan momenteel wel goed doen, het macro-economische nieuws uit die regio is zorgelijk, zegt Tom Noyens. Daarom blijft hij bij het ‘Houden’ advies met koersdoel van 180 euro.
Het adidas-aandeel noteert momenteel aan een koers van 181,60 euro (+1,65%).