do. 26 okt 2023

KBC Securities-analist Tom Noyens ziet dat het Franse luxebedrijf Kering het schip niet gekeerd krijgt met verkoopcijfers die weer lager liggen dan de verwachtingen. Hij gooit daarom stevig het roer om en verlaagt het advies voor Kering van ‘Kopen’ naar ‘Verkopen’.
Alle divisies onder druk
De derdekwartaalomzet daalde met 9% in vergelijking met het derde kwartaal van 2022. De daling is breed gespreid over de verschillende verkoopkanalen: retail en groothandel (-6%) en licentie (-20%).
Ook de grootste merken biechtten een terugvallende verkoop op. Gucci en Bottega Veneta verkochten 7% minder producten. De Yves Saint Laurent-verkoop zakte met -12% en ‘overige merken’ daalde met 15%.
Azië enige positieve uitschieter
Kijkend naar de verschillende regio’s dan blijkt Noord-Amerika zwak presteren met een daling met 21%. West-Europa’s verkoopcijfers gleden verder af met een daling met 10%. Gelukkig blijft Azië nog een groeimotor met vooral Japan als uitschieter met een groei met 28%. Dat komt voornamelijk door buitenlandse toeristen die bij het shoppen profiteren van de zwakkere Japanse Yen.
Tom Noyens vernam van Kerings management dat er in 2024 geen margeverbetering zit aan te komen bij Gucci, nog steeds het belangrijkste merk. Het management vroeg tijd voor het nieuwe creatieve hoofdstuk waar op wordt ingezet.
Kering moet meer en meer moeite doen om de aantrekkingskracht te vergroten, dat kost steeds meer geld en komt de resultaten tot op heden nog niet ten goede.
KBC Securities over Kering
Tom Noyens merkt dat de normalisering van de groei zich nu binnen de hele luxewereld heeft ingezet. Dat ziet hij bij LVMH, Hermes en nu dus zeker ook bij Kering. Maar veel meer dan bij LVMH, heeft Kering bovenop de macro-economische toestand nog te kampen met eigen bedrijfsproblemen.
Er werd al veel arbeid verricht om van Gucci opnieuw een gewild merk te maken. Dat is tot op heden niet gelukt, stelt de KBC Securities-analist. Meer nog, het management vraagt opnieuw geduld, maar dat kan Tom Noyens niet langer opbrengen.
Kering lijkt op het eerst zicht goedkoop, maar verder tegenvallende verkoopcijfers en de conservatieve houding van het management ten opzichte van de toekomstige marges, stemmen Tom Noyens allerminst positief.
Hij verkiest in de huidige omstandigheden dan een goed geleid bedrijf dat alle zaken veel beter op orde heeft en van wie de resultaten hem meer vertrouwen in boezemen. Daarom verkiest hij LVMH boven Kering. Voor Kering verlaagt hij het advies naar ‘Verkopen’ en laat hij het koersdoel zakken van 580 naar 370 EUR.