do. 22 feb 2024

Kinepolis realiseerde in 2023 haar hoogste omzet, bedrijfskasstroom inclusief uitzonderlijke verliezen (EBIDTAL) en nettowinst ooit. De omzet ging met 21,1% hoger tot €605,5 miljoen , waarbij de EBITDAL met 32,8% steeg tot € 151,4 miljoen. De nettowinst verdubbelde tot € 56,1 miljoen. Daarmee is de cinemaketen nu helemaal hersteld van de COVID-19-pandemie.
Kinepolis?
Kinepolis Group ontstond in 1997 uit de fusie van twee familiale bioscoopgroepen en werd in 1998 beursgenoteerd. Kinepolis biedt een vernieuwend bioscoopconcept aan dat als baanbrekend model geldt binnen de sector. Naast de bioscoopactiviteiten is de Groep ook actief in filmdistributie, evenementenorganisatie, schermreclame en vastgoedbeheer.
In Europa beschikt Kinepolis Group NV over 63 bioscopen verspreid over België, Nederland, Frankrijk, Spanje, Luxemburg, Zwitserland en Polen. Sinds de overname van de Canadese bioscoopgroep Landmark Cinemas en de Amerikaanse bioscoopgroep MJR Theatres exploiteert Kinepolis bovendien 36 bioscopen in Canada en 10 in de VS.
In totaal baat Kinepolis Group momenteel wereldwijd 109 bioscopen uit, met in totaal 1.131 zalen en ruim 200.000 zitplaatsen.
Groei gedreven door meer bezoekers en premiumtickets
Kinepolis verwelkomde 35,4 miljoen bezoekers in 2023, een stijging met 20,6% ten opzichte van 2022, ondanks een zwakker vierde kwartaal door de Hollywood-staking en het uitstel van enkele blockbusters. Kinepolis verkocht meer premiumtickets, zoals IMAX, ScreenX (projectie van de film op verschillende schermen), Laser ULTRA en VIP-seats, wat resulteerde in een hogere omzet per bezoeker en een hogere klantentevredenheid. De bezoekersgerelateerde inkomsten stegen met 22,9%, waarbij zowel de kaartverkoop als de verkoop in de bioscoop groeiden.
Investeringen in innovatie en uitbreiding
Kinepolis investeerde in de opening van nieuwe IMAX- en ScreenX-zalen, de uitrol van laserprojectie en premium seats en de integratie van nieuw verworven bioscopen in Frankrijk. Kinepolis opende zes nieuwe IMAX-schermen in Canada, België, Luxemburg, Frankrijk en Spanje, en stemde in met de opening van 21 nieuwe ScreenX-zalen in Europa en Noord-Amerika.
Kinepolis breidde ook haar laserprojectie uit naar 59% van haar schermen (waardoor momenteel 5,4 GWh aan elektriciteit wordt bespaard) en introduceerde Premiere/VIP Seats en Laser ULTRA in Noord-Amerika. Kinepolis nam de uitbating en renovatie van twee Franse bioscopen over van het Pathé-netwerk en startte met de uitbating van een bioscoop in Béziers.
Sterke balans en dividendvoorstel
Kinepolis genereerde in 2023 een positieve vrije kasstroom van € 85,5 miljoen, waardoor de nettoschuld daalde en de solvabiliteit en de leverage ratio's verbeterden. Het sterke bedrijfsresultaat heeft geleid tot een balans die sterker is dan vóór de covidpandemie, met een hoger eigen vermogen, een lagere schuldgraad en een aanzienlijk lagere nettoschuld en hefboomwerking.
Met recordcijfers en een sterk vertrouwen in de toekomst stelde de Raad van Bestuur een brutodividend voor van € 0,55 per aandeel.
KBC Securities over Kinepolis
In 2023 verwelkomde Kinepolis 35,4 miljoen bezoekers (+20,6% op jaarbasis), geeft Guy Sips aan. Da’s perfect in lijn met zijn voorspelling van 35,3 miljoen. De vrije kasstroom was met € 85,5 miljoen een pak hoger dan in 2022 (€ 70,1 miljoen).
Dankzij deze positieve vrije kasstroom daalde de netto financiële schuld aan het einde van FY23, exclusief leaseverplichtingen, op jaarbasis van € 423,5 miljoen tot € 378,3 miljoen, zegt Guy. Hijzelf mikte op € 370,7 miljoen. Kinepolis is klaar voor toekomstige expansie, vindt hij. Daarom herhaalt hij de ‘Kopen’-aanbeveling en koersdoel van € 55. Het aandeel noteert momenteel tegen een koers van 41,85 euro (+3,59%).
