• NL
  • FR
BoleroPowered by KBC
menu

Orderdesk: 02 303 33 00

Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Analyse en InzichtAnalyse en Inzicht
  • PlatformenPlatformen
    • Bolero
    • Mobile
  • Markten en ProductenAanbod
    • Markten
    • Producten
  • Events en OpleidingenEvents
    • Opleidingen
  • AcademyAcademy
    • Producten
    • Platformen
    • Strategie & Analyse
  • TarievenTarieven
  • SupportSupport
    • Documentcenter
    • Veelgestelde vragen
    • Lexicon
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Bolero blog

  • Topic

  • Topic

  • Meest verhandelde ETF's van 2024

  • De wereld van ETF's

  • Bolero Live

  • Onze analisten

  • Beursboeken in de kijker

Als belegger wilt u niets missen van het financiële nieuws en de beursactualiteit. In deze blog volgt u elke dag van dichtbij op wat er reilt en zeilt op de financiële markten en krijgt u meteen de nodige duiding. 

Bijdragen

Deze blog komt tot stand dankzij bijdragen van de analisten van KBC Asset Management, KBC Securities, KBC Market Research en de economen, contentmanagers van Bolero en aandelenstrategen van KBC Groep:

Allison Mandra, Andrea Gabellone, Benjamin Wolff, Bérangère Bivort, Bernard Keppenne, Cora Vandamme, Dieter Guffens, Dirk Thiels, Ellen Van Tongelen, Guy Sips, Hans Dewachter, Jacob Mekhael, Jens Meersman, Jo Elsocht, Johan Van Gompel, Joren De Mesmaeker, Joris Franck, Kurt Ruts, Kristof Samoy, Laurent Convent, Lieven Noppe, Lynn Hautekeete, Mathias Janssens, Mathias Van der Jeugt, Marion Geubel,Michiel Declercq, Peter Wuyts, Philippe Delfosse, Sharad Kumar Surendran Palani, Siegfried Top, Thibault Leneeuw, Thomas Couvreur, Thomas Vranken, Tom Noyens, Tom Simonts, Wim Hoste en Wim Lewi.

Disclaimer

Deze publicatie van KBC Bank N.V. (Bolero) wordt uitsluitend ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als een specifiek en persoonlijk beleggingsadvies, een aanbieding of een uitnodiging tot een aanbieding, om de hierin vermelde financiële producten te kopen of te verkopen, noch onafhankelijk onderzoek op beleggingsgebied.

De dienstverlening die Bolero verschaft, is niet op beleggingsadvies gebaseerd. Bolero is het orderuitvoeringsplatform van KBC Bank N.V. waarmee transacties in ‘niet-complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) doorgaan op basis van ‘loutere uitvoering’ (“execution only”). Bolero voert geen ‘passendheidstoetsing’ uit bij transacties in niet-complexe financiële producten. De belegger die van deze dienstverlening gebruik maakt, beschikt dus niet over de bescherming van de toepasselijke gedragsregels. Transacties in ‘complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) kunnen pas uitgevoerd worden na een succesvolle passendheidstoetsing.  Transacties via Bolero gebeuren altijd op initiatief van de belegger. 

Bij het uitvoeren en/of doorgeven van transacties van beleggers houdt Bolero geen rekening met de daarmee verband houdende fiscale, juridische of boekhoudkundige aspecten van deze transacties, verstrekt zij geen advies met betrekking tot dergelijke aspecten en kan zij daarvoor derhalve niet aansprakelijk worden gesteld.

Beleggen in financiële producten houdt  risico’s in. Beleggers moeten in staat zijn om het economische risico van een belegging te dragen en het belegde kapitaal geheel of gedeeltelijk te verliezen.

Copyright © KBC Bank NV/Bolero. Alle rechten voorbehouden. Deze informatie mag op geen enkele manier gepubliceerd, herschreven of heruitgegeven worden in eender welke vorm.

Deze blog bevat publicaties van KBC Securities NV (https://research.kbcsecurities.com/portal/portal.html#!/disclosures), KBC Asset Management NV (https://www.kbc.be/particulieren/nl/juridische-info/documentatie-beleggen.html#aandelen) en KBC Economics (https://www.kbc.com/nl/economics.html). Voor de externe bronnen raadpleegt Bolero verschillende nieuwssites. De bijdragen worden geselecteerd op basis van recente, concrete gebeurtenissen en publicaties. De redactie wordt verzorgd door Tom Simonts (KBC Securities) en door Jo Elsocht, Joren De Mesmaeker, Jens Meersman, Ellen Van Tongelen en Philippe Delfosse (marketing team Bolero, KBC Bank NV). KBC Bank staat onder toezicht van de FSMA.

wo. 19 apr 2023

12:51

Kwartaalcijfers van Netflix baren een muis

Deel deze pagina:

  • Tweet
  • Share
  • Share

Netflix verloor uiteindelijk 0,1% nabeurs, maar wel nadat het in eerste instantie 12% van zijn waarde verloor. De groep meldde voor het eerste kwartaal een winst per aandeel van 2,88 dollar en een omzet van 8,162 miljard dollar, waar de verwachtingen grotendeels werden ingelost. Het aantal streamingabonnees steeg in het eerste kwartaal met 1,75 miljoen, terwijl op 2,4 miljoen werd gemikt. En ook de prognoses waren zwak, door de vertraging bij de bredere uitrol van het plan om wachtwoorddeling aan te pakken. Het huidige kwartaal moet 8,24 miljard dollar omzet en een winst per aandeel van 2,86 dollar opleveren, terwijl op 8,48 miljard en 3,05 dollar werd gemikt, geeft financieel-econoom Tom Simonts aan.

Warm en koud

Het was gisteren de eerste keer sinds mede-CEO en medeoprichter Reed Hastings niet langer een leidende rol heeft bij het bedrijf. En die eerste kwartaalresultaten werden onthaald op gemengde gevoelens: de analistenramingen voor het aantal abonnees niet werden gehaald, terwijl de verwachtingen op het niveau van de winst per aandeel werden overtroffen. Het eerste cijfers zegt vooral iets over de toekomst, terwijl het tweede cijfer een blik op het verleden geeft. Nogal wiedes dat er dan wat interpretatieruis ontstaat

  • Omzet: 8,16 miljard dollar, terwijl op 8,18 miljard dollar werd gemikt
  • Winstperaandeel: 2,88 dollar, terwijl op 2,86 dollar werd gemikt
  • Abonnees: 1,75 miljoen (op netto basis), terwijl op 2,3 miljoen stuks werden gemikt

Vooruitzichten voor het tweede kwartaal

De winst- en omzetverwachtingen voor het tweede kwartaal (het huidige, met andere woorden) stelden teleur

  • Omzet: 8,24 miljard dollar, terwijl op 8,5 miljard dollar werd gemikt
  • Winstperaandeel: 2,84 dollar, terwijl op 3,05 dollar werd gemikt

Advertentieaanbod to the rescue

Beleggers keken onder meer uit naar een update over het onlangs gelanceerde advertentie-ondersteunde aanbod. Netflix breidde het advertentiebeleid ondertussen uit naar landen zoals Canada, Nieuw-Zeeland, Portugal en Spanje, naast de testlanden Chili, Costa Rica en Peru. Er zal in het tweede kwartaal een brede uitrol volgen van het beleid, ook in de VS. En dat moet hernieuwde groei opleveren. Het advertentieplan, genaamd "Basic with Ads", kost 6,99 dollar per maand in de VS en dient als aanvulling op de bestaande advertentievrije niveaus van Netflix, namelijk het “Standard”-plan van 15,49 dollar per maand en het “Basic”-plan van 9,99 dollar per maand).

Hoewel het nog vroeg dag is, lijkt het management tevreden te zijn met de vooruitgang op het vlak van de ledenervaring, de waarde voor de adverteerders en de incrementele bijdrage aan de hele groep. Het engagement op het advertentieplatform blijkt trouwens boven de aanvankelijke verwachtingen te liggen. En nog belangrijker lijken er maar weinig abonnees over te stappen van de standaard- en de premiumplannen. Weinig kannibalisatie, met andere woorden, al werd net daarvoor gevreesd.

Einde aan het gratis delen van paswoorden

Een tweede belangrijke werf betreft de uitrol van de nogal controversiële beslissing om het gratis delen van wachtwoorden tegen te gaan. En dat zorgde voor een verrassing, omwille van een vertraging. De groep verdedigt die beslissing zo: “Hoewel we het betaald delen van een account breed hadden kunnen lanceren in het eerste kwartaal, vonden we mogelijkheden om de ervaring voor leden te verbeteren. Bij elke uitrol leren we meer en we hebben de laatste lessen verwerkt, waarvan we denken dat ze tot nog betere resultaten zullen leiden”.

Het management heeft de schrik duidelijk in de knieën, maar zegt wel “tevreden” te zijn met de tot dusver gerealiseerde resultaten. Maar feit is wel dat er op korte termijn nogal wat klanten in de Latijns-Amerikaanse markten vertrokken zijn, en dat sinds de uitrol.

KBC Asset Management over Netflix

Over het vierde kwartaal slaagde Netflix er nog in om netto 7,7 miljoen nieuwe klanten aan te trekken. Dat was toen beter dan verhoopt. De abonneegroei staat echter al een tijd op een laag pitje. Enerzijds is dit een 'covidkater' na de enorme groei tijdens de lockdowns, maar anderzijds zijn er ook meer structurele problemen met betrekking tot marktverzadiging en concurrentie.

Op de Amerikaanse thuismarkt lijkt de groei te stokken. Die markt is dan ook vrij matuur en de concurrentie neemt er toe. Internationaal heeft de groep wel nog groeipotentieel, maar toch zal ook daar de concurrentie toenemen. Zo is Disney+ sinds maart 2020 in een groot aantal landen beschikbaar. En tot slot moet rekening gehouden worden met duurdere kostprijzen voor programmering naarmate de concurrentie van onder meer Amazon, Apple, Disney...toeneemt.

Om de groei op te krikken biedt de groep door reclame ondersteunde abonnementsformules aan. Dat is opvallend omdat Netflix zich daar jaren tegen heeft verzet. Afwachten is de boodschap, en dat doet KBC Asset Management met een ongewijzigd “Verkopen”-advies en dito 230 dollar koersdoel.

 

Naar overzicht
Beleg online met inzicht
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
Analyse en Inzicht
  • Analisten
  • Bolero Blog
Platformen
  • Bolero
  • Mobile
Markten en Producten
  • Markten
  • Producten
Events en Opleidingen
  • Events
  • Opleidingen
Academy
  • Producten
  • Platformen
  • Strategy & Analyse
Tarieven
  • Tarieven
Support
  • Algemene voorwaarden
  • Documentcenter
  • Lexicon
  • Veelgestelde vragen
  • Klachten
  • FAQ: MiFID II
Over Bolero
  • Bolero vandaag
  • Relatie KBC & Bolero
  • Nieuws
  • Werken bij Bolero
Award

Ontdek ook:

Bolero Crowdfunding

  •   Home
  • Analyse en Inzicht
  • Platformen
  • Markten en Producten
  • Events en Opleidingen
  • Academy
  • Tarieven
  • Support
Powered by KBC }}

Powered by KBC

  • © Bolero 2025
  • Privacy statement
  • Juridische voorwaarden
  • Sitemap