wo. 22 okt 2025

L'Oréal?
L'Oréal is het grootste cosmeticabedrijf ter wereld. Het verkoopt make-up, parfums en verzorgingsproducten voor de huid en het haar en verricht ook onderzoek op vlak van dermatologie. Het bedrijf heeft bekende merken, al dan niet onder licentie, zoals Lancôme, Ralph Lauren, Armani, Biotherm, Garnier, Maybelline, Redken en Vichy.
Verkoopresultaten van L'oreal zijn goed, maar niet goed genoeg om over de lat te springen:
- De vergelijkbare omzetgroei komt uit op 4,2%, onder consensus verwachting van 4,85%
- Azië kende betere groeicijfers dan verwacht en ook Europa deed het iets beter dan verwacht
- Maar Amerika (zowel Noord- als Latijns-Amerika) deden het ruimschoots slechter dan verwacht
- Professionele producten zijn de positieve uitschieter, terwijl hun bredere consumenten categorie en ook luxe categorie minder presteerden.
- Het management verklaarde dat IT upgrades wel deels er mee voor hebben gezorgd dat de prestaties iets minder goed waren dan verwacht. Zonder deze IT-upgrades zou de vergelijkbare groei zijn uitgekomen op 4,9%.
- Daarnaast zien ze de markt in hun twee grootste markten, China en VS, stelselmatig herstellen. Al blijven ze wel voorzichtig zoals je kan zien uit hun bewoording voor de algemene markt van cosmetica: "een groei van 4%" werd nu "een groei van bijna 4%". In het China ziet management voornamelijk het luxe segment beter presteren.

KBC Securities over L'Oréal
Al bij al blijft het een sterk resultaat van L'Oreal, zeker indien we de resultaten van peers erbij zouden nemen. Het management behield ook een voorzichtig optimistische toon en weet de mindere cijfers van het laatste kwartaal voornamelijk aan IT-updates.
We kunnen er echter niet omheen dat de verwachtingen bij een L'Oreal hoger liggen dan bij het gemiddelde consumenten bedrijf. Investeerders willen geen schoonheidsvlekjes zien en het huidige rapport bevat wel degelijk schoonheidsvlekjes. Zoals de mindere Amerikaanse cijfers die toch wijzen op een moeilijkere consument. De huidige waardering van L'Oreal laat niet veel ruimte voor foutjes en het huidige rapport is niet geheel foutloos. Toch moeten we blijven erkennen dat L'Oreal nog steeds beter blijft presteren dan de cosmetica markt als geheel en strategisch veel beter gepositioneerd staat voor eender welke macro-economische situatie.
Tom blijft bij zijn houden-aanbevling met een ongewijzigd koersdoel van 360 euro.







