di. 22 apr 2025

L'Oréal?
L'Oréal is het grootste cosmeticabedrijf ter wereld. Het verkoopt make-up, parfums en verzorgingsproducten voor de huid en het haar en verricht ook onderzoek op vlak van dermatologie. Het bedrijf heeft bekende merken, al dan niet onder licentie, zoals Lancôme, Ralph Lauren, Armani, Biotherm, Garnier, Maybelline, Redken en Vichy.
Samenvatting
In tegenstelling tot de negatieve berichten van vele sectorgenoten weet L'Oreal tot op heden wel consumenten te verleiden met haar producten:
- De verkoopcijfers stegen met 3,5%, hoger dan verwachtte 1,2%.
- Hier is er wel ook extra voorraadopbouw langs consumenten/retailkant die de cijfers verbloemen.
- Ook betere cijfers in China door vooruitgeschoven verzendingen voor SAP upgrade
- Het management verwacht een progressieve groei doorheen het jaar.
- Geen specifieke doelstellingen werden gegeven, maar wel een sterkere groei dan de algehele schoonheidsmarkt.
- Het management ziet wel dat de gehele markt niet zo sterk in gestart in 2025 als verwacht. Verwijst hiervoor naar de politieke onrust die een impact heeft op de consument. Maar tot op heden blijven ze vasthouden aan hun doelstelling om progressief te groeien doorheen 2025.
- Tarieven:
- Van Amerikaanse verkopen: 50% geproduceerd in Amerika, 30% in Europa en rest in Mexico en Canada.
- Impact limiteren door prijsverhogingen en voorraadopbouw afgelopen weken.

KBC Securities over L’Oréal
L'Oreal's verkoopcijfers zijn zeker goed te noemen, voornamelijkin vergelijkin met de geluiden bij sectorgenoten. Toch maakt de analist van KBC Securities, Tom Noyens, er een kanttekening bij dat de cijfers niet volledig helder zijn. Zo ziet hij dat er verschillende kunstmatige verkopen zijn door voorraadopbouw om de tarieven voor te zijn en om IT-aanpassingen mogelijk te maken. Hierdoor oogt het rapport mooier dan het is. CEO Hieronimus sloeg tijdens de bespreking van de cijfers ook een voorzichtige toon uit wat toch wel wijst dat hij ziet dat de onderliggende consument het lastig heeft.
Maar notie makend van deze punten kan vastgehouden worden aan de thesis dat L'Oreal er sterker voor staat dan de meerderheid van haar concurrenten. Zowel de producten als het management zijn topklasse en Tom juicht hun cijfers dan ook zeker toe! L'Oreal verdient dan ook een premium waardering op de beurs. Toch ziet hij niet direct veel noodzaak om zijn aanbeveling te verhogen doordat de huidige waardering: 27 x koers/winst (fiscaal jaar 2025) zeker mooi is gezien een groeicijfer van 'maar' 3,5%. Weliswaar beter en duurzamer dan concurrentie uiteraard. Tom ontkent dus zeker niet dat L'Oreal een goed aandeel is om langere tijd in je portefeuille te houden, maar voor de korte termijn acht hij de huidige waardering correct.
Tom behoudt dus zijn houden-aanbeveling maar verhoogt het koersdoel van 345 euronaar 355 euro.
