wo. 11 okt 2023

- LVMH rapporteerde gisterenavond (10 oktober) de omzetcijfers voor het derde kwartaal 2023. Als grootste luxebedrijf, met producten die zowel de gegoede shopper als de ‘wanne-be’ shopper kan bekoren, heeft het een goede kijk op de wereldwijde consument. Het bedrijf, grootgemaakt en geleid door Bernard Arnault, kon een omzet in het laatste kwartaal optekenen van net geen 20 miljard euro, wat een organische groei is van 9% (zonder wisselkoerseffect die een negatieve impact had). Dit klinkt in de eerste plaats weer verbluffend goed, maar de lat was toch hoger gelegd op 11.4% organische groei. Tussen de divisies zelf valt het op dat het vooral de wijnen & andere dranken zijn die minder presteren. Zo daalde in deze categorie de omzet met 14%, waarbij de verwachting lag op meer stagnatie. LVMH reageert hierop dat de mindere cijfers komen doordat ze een verminderde vraag zien voor Cognac in zowel China als de VS, maar dat ze een geleidelijke verbetering mogen optekenen in hun voorraden. Ook de groei van horloges & juwelen presteerde minder met een organische groei van 3%, waarbij hier op 8% werd gemikt. Hier zou voornamelijk de mindere horlogeverkopen de schuldige zijn.
- Qua geografische spreiding is de Amerikaanse consument terug voorzichtig positiever. Zo kon LVMH hier een organische groei optekenen van 2%, waarbij dit in het tweede kwartaal nog een daling was. Europa kwam lager uit dan verwacht, met een organische groei van 7%, terwijl dit in het vorige kwartaal nog een mooie 19% was (een groei die nu al enkele jaren in sterkte afneemt). In Azië (buiten Japan) is er ook een stagnerende groei die dit kwartaal uitkwam op 11% en in Japan wel nog op 30%. Hoewel dit nog onder analistenverwachtingen blijft, is dit niet zo negatief als sommigen hadden gevreesd.
- Veel extra uitleg gaf het management niet m.b.t. hun verwachtingen voor het komende kwartaal. Het is uiteraard een moeilijke markt om voorspellingen te doen maar enige duiding had de investeerder wel geholpen. Verder is er nog een sterke marketingcampagne en wisselkoerseffecten die een versneld negatief effect hebben op de winsten van LVMH. Al bij al is het dus niet het beste rapport dat de investeerder LVMH in de brievenbus heeft gekregen, een ander pakketje had leuker geweest.

KBC Securities over LVMH
De analist van KBC Securities, Tom Noyens, ziet LVMH wel nog als een structureel sterk geleid bedrijf met een zeer sterke balans. Ze zijn zonder dichte concurrenten de luxekoning met dominante posities in bijna al hun categorieën. De fashion & lederwaren, veruit de grootste en meest winstgevende divisie, blijft het al bij al nog meer dan oké doen. Hoewel LVMH hoge toppen heeft mogen scheren na de pandemie is er nu een weg naar meer ‘genormaliseerde’ groei. Deze ‘normalisering’ komt misschien een tikkeltje lager uit dan investeerders hadden gehoopt met een westerse consument die het niet al te makkelijk heeft en een Chinese consument die ook onder druk blijft staan. Het is daarom altijd even aanpassen voor investeerders en dit is te zien aan de koers van het aandeel. Toch blijkt volgens Tom uit deze cijfers dat LVMH nog steeds een sterk bedrijf is dat dankzij een zeer goede productenportefeuille, een volatieler macroplaatje met verve kan doorstaan. Dat de waardering terug richting het historische gemiddelde evolueert, ziet de analist als een koopopportuniteit voor een bedrijf dat geen gelijke kent in de wereld. KBCS behoudt daarom ook het ‘kopen’ advies maar verlaagt het koersdoel naar 830 EUR (van 960 EUR).