vr. 29 sep 2023
16:51


- Als je een goede barometer zoekt voor zowel het sentiment van de consument als dat van de investeerder dan kan je terecht bij Nike. Als grootste en bekendste fabrikant van sportartikelen die we niet enkel gebruiken om te sporten, hebben ze een interessante inkijk in de bereidheid om “niet-noodzakelijke” goederen te shoppen. De laatste maanden bewees vervolgens ook nog maar eens dat ze ook een goede indicator zijn voor het sentiment dat leeft op de beurs. Meer bepaald de recessievrees die Nike’s koers terug naar hoogtes/laagtes katapulteerde van voor de pandemie.
- Kijkend naar de kwartaalcijfers blijkt dat die grote schrik nog voorbarig is. Hun verkoopcijfers komen finaal uit op 12.9 biljoen USD, een jaar op jaar groei van +- 2%, voornamelijk gedreven door hun directe consumentenverkoop en een Chinese groei die aan de sterke kant bleef met 12% (vorig kwartaal was dit nog wel 25%, maar met een makkelijkere vergelijkingsbasis omwille van covid). Wat ook opviel is dat vooral hun eigen Nike winkels sterke verkoopcijfers mochten optekenen met een groei van 12%, die hun digitale groei overklaste.ook poisitef zijn de winstmarges. Hun brutomarges kwamen uit op 44.2% wat boven de verwachtingen lag. Volgens Nike kan dit toegeschreven worden aan “strategische prijsacties”. Voor de fervente sporters: Nike kende zeer mooie dubbelcijferige groei in voetbal en basketbal maar moest terrein afstaan in hun loopsegment.
- Wil dit zeggen dat er helemaal geen recessie te zien is in hun cijfers? Nee, de Amerikaanse (ook tevens de belangrijkste) consument zorgt voor een verkoopdaling van ‘al is het maar’ 1%. Inachtneming dat dit over gedeeltelijk wordt gecompenseerd door gestegen prijzen en dat qua volume deze daling dus wel groter is. De daling zit vooral retailpartners waar de daling met 8% aan de hoge kant is. De kwaliteit van de winstcijfers, die is mede “opgepimpt” door lagere marketingkosten en een belastingpercentage dat lager uitkwam dan verwacht werd.
- Wat met de komende kwartalen ? Het management van Nike blijft positief en doet geen aanpassingen aan hun vooruitzichten voor hun fiscaal jaar 2024 (zonet eerste kwartaal ervan gepubliceerd). Dit is misschien wel het meest positieve, omdat veel investeerders hadden verwacht dat Nike de verwachtingen had moeten aanpassen door een recessievrees die ze nu al verwacht hadden. Maar het is nu duidelijk dat die grote neerwaartse consumenten beweging (nog) niet heeft plaatsgevonden.

KBC Securities over Nike
- Door Nike’s grote dalingen van afgelopen maanden is een vroegtijdige recessie in de koers ingerekend. Dit bleek dus nog te voorbarig en de lage koers geeft potentieel tot een opwaartse beweging op korte termijn. Maar dat neemt niet weg dat de recessievrees nu volledig van de baan is. De analist van KBC Securities, Tom Noyens, behoudt zijn koersdoel van 105 USD, maar door de huidige koerszwakte wordt het advies wel opgetrokken naar ‘Kopen’. Tom benadrukt dat een sentimentswijziging opnieuw zou kunnen wegen op Nike’s koers die sterk afhankelijk blijft van de consument. Maar tot zover ziet hij dat de recessieschrik (nog even) in de prullenbak/koelkast mag.