wo. 24 jan 2024

Het Franse Alstom maakte de resultaten van het 3e kwartaal bekend. De treinbouwer gaf meteen ook een update over de orderportefeuille en wat meer informatie over de schuldafbouw, las KBC Securities-analist Andrea Gabellone.
Alstom?
Alstom is de grootste beursgenoteerde Europese speler op gebied van rollend materieel en signalisatie voor treinen. Alstom zal ook een belang houden in 3 aparte joint ventures op gebied van electriciteitsnetwerken, hernieuwbare energie en kernenergie.
Orderportefeuille van 90,4 miljard euro
De orders van de groep stegen met ongeveer 6% en kwamen 2% boven de gemiddelde analistenverwachting uit, dankzij beter dan verwachte orders voor ‘Service’, ‘Signalering’ en ‘Systemen’. Die orders compenseerden een zeer zwak kwartaal voor ‘Rollend Materieel’. Hierdoor zou de margemix in de orderportefeuille verder verbeterd moeten zijn.
De opbrengsten stegen met 5%, iets onder de gemiddelde analistenverwachting. Aan de positieve kant was de ratio boek/factuur 1,26x, waardoor de orderportefeuille van het bedrijf uitkwam op 90,3 miljard euro. Het management herhaalt zijn voorspelling voor 2024 en ook voor de middellange termijn. Eerder deze maand maakte Alstom al twee nieuwe deals bekend: één in Duitsland en één in Saoedi-Arabië.
Schuldafbouw: verschillende scenario’s op tafel
Het bedrijf bestudeert de haalbaarheid en omvang van een kapitaalverhoging, evenals hybride- en privékapitaalopties, samen met een mogelijke verkoop van activa van ongeveer 500 miljoen à 1 miljard euro. In mei wordt een gedetailleerd plan gepresenteerd om de nettoschuld met 2 miljard euro te verlagen.
KBC Securities over Alstom
Andrea Gabellone is erg teleurgesteld over hoe het bedrijf de schuldafbouw aanpakt. De aandelen verkopen aan deze lage waardering en voor een eventuele kapitaalverhoging raadt hij niet aan, ook al omdat de operationele resultaten goed zijn.
Pas in mei, als het plan uit de doeken wordt gedaan, zal er de gemoedsrust over het bedrijf terugkeren. Het Alstom-aandeel staat onder druk door toenemende shortposities van hedgefondsen.
Andrea maakte uit de communicatie op dat een kapitaalverhoging met bijhorende aandelenemissie het "laatste redmiddel" is voor het bedrijf, mocht het er niet in slagen om voldoende cash te verzamelen via de andere opties, zoals bijvoorbeeld desinvesteringen.
Hij behoudt de ‘Houden’-aanbeveling en koersdoel van 17 euro. Het Alstom-aandeel noteert momenteel tegen een koers van 11,31 euro (-4,91%).