vr. 23 aug 2024

De eerste halfjaaromzet van Smartphoto groep daalde op jaarbasis met 0,8% tot 29,8 miljoen euro, enerzijds te wijten aan een omzetdaling van 2,5% in het Smartphoto-segment, Anderzijds realiseerde naYan (actief in B2B e-commerce distributie) een omzetstijging van 2,2%, voornamelijk dankzij de acquisitie van nieuwe klanten. De acquisitie van TopFanZ (marktleider in België in merchandisingproducten en -diensten in de sport- en entertainmentsector, gaande van productsourcing, ondersteuning bij e-commerceactiviteiten en logistiek, tot full-service partnerships, inclusief marketingadvies), droeg 1 maand bij tot de opbrengsten en resultaten, geeft KBC Securities-analist Guy Sips aan.
Smartphoto?
Smartphoto group, de innovatieve e-commerce groep, is onder de naam smartphoto in 12 Europese landen actief in B2C e-commerce met betaalbare gepersonaliseerde producten van hoge kwaliteit zoals geschenken, kaartjes, fotoboeken, fotokalenders, prints en wanddecoratie.
Daarnaast is smartphoto group, via naYan, actief in B2B e-commerce en één van de marktleiders in e-commercedistributie in Europa door het aanbieden van een unieke ‘e-commerce as a service’ (EaaS). Dat doen ze voor internationale merken die op zoek zijn naar groei via de verkoop aan bedrijven van persoonlijke geschenkpakketten met chocolade, alcohol, fruit of bloemen, via websites als Gift.be en GiftsforEurope.com.
Ook geborduurde producten nu beschikbaar
In de eerste jaarhelft werd het productassortiment van gepersonaliseerde producten en geschenken binnen het Smartphoto-segment verder uitgebreid. Onder andere de categorie 'Geborduurde producten' werd verder uitgebreid. Naast handdoekensets, badponcho's, rugzakken of toilettassen kunnen nu ook schorten en truien voor zowel kinderen als volwassenen worden gepersonaliseerd met een naam en/of tekst. De uitbreiding van producten zal in de rest van het jaar worden voortgezet met een belangrijke focus op duurzaamheid.
Binnen het B2B-segment kende de omzet een positieve evolutie (+5,2%). Deze stijging werd gerealiseerd door organische groei bij naYan (+2,2%), voornamelijk door het aantrekken van nieuwe klanten en door groei van de bestaande klantenportefeuille; en ook door de overname van TopFanZ, waarvan de cijfers bijdragen voor 1 maand.
Smartphoto zal zich in de tweede jaarhelft toespitsen op innovatie in de marketingaanpak en snellere levertijden. NaYan zal zich verder richten op groei door nieuwe klanten te werven voor zijn 'E-commerce as a Service' (EaaS). TopFanZ zal zich ook blijven richten op groei door geografische uitbreiding en uitbreiding van het productassortiment.
Lagere marge door investeringen en stijgende kosten
Stagnerende omzet, stijgende kosten voor materiaal, personeel en logistiek,en verdere investeringen in extra aanwervingen bij naYan om de groei te ondersteunen, resulteerden in een daling met -28% op jaarbasis voor de bedrijfskasstroom (EBITDA). Die ging van 3,3 miljoen euro in de eerste helft van 2023 naar 2,4 miljoen euro.
Aangezien de verkoop-, algemene en administratieve kosten bijna stabiel waren op jaarbasis (-€ 1,98 miljoen), kwam de bedrijfswinst (EBIT) in uit op 0,38 miljoen euro (1,35 miljoen euro vorig jaar). De nettowinst bedroeg 0,48 miljoen euro (1,29 miljoen euro in 2023).
Eind juni bedroeg de kaspositie 9,7 miljoen euro, een daling met 0,4 miljoen op jaarbasis, voornamelijk door de overname van TopFanZ. De overnameprijs bedroeg 2,23 miljoen euro.
KBC Securities over Smartphoto
Na deze zwakke halfjaarcijfers verlaagt Guy Sips licht zijn prognose voor 2024. Smartphoto verwacht, ondanks de onzekere algemene economische vooruitzichten, een stabilisatie van zowel EBITDA als EBIT in de tweede helft van het jaar.
Om Guys prognose voor de omzet (80,2 miljoen euro) en EBITDA (13,7 miljoen euro) nog te halen, zou Smartphoto in de lopende zes maanden een 6,5% groei op jaarbasis nodig hebben én een verbetering van de EBITDA-marge van 20,8% naar 22,5%.
Ondanks de mindere cijfers blijft Guy bij zijn “Kopen”-aanbeveling en koersdoel van 38 euro.