wo. 23 aug 2023

De inkomsten van het Belgische Smartphoto Group stegen in de eerste helft van 2023 op jaarbasis met 2,5% tot 30,0 miljoen euro. Beide segmenten, Smartphoto en naYan, droegen bij aan deze stijging, geeft KBC Securities-analist Guy Sips aan. De uitbreiding van het productassortiment die in de eerst helft van dit jaar is ingezet, zal de komende zes maanden voortgezet worden.
Inzetten op product- en klantenuitbreiding
Smartphoto Group is actief in 14 Europese landen en richt zich op zowel consumenten als op bedrijven. Via het E-commerceplatform kunnen klanten betaalbare fotoproducten van hoge kwaliteit, zoals fotoboeken, fotokaarten, fotokalenders, foto’s opstellen en bestellen.
Daarnaast helpt Smartphoto via naYan (dat in 2021 werd overgenomen) bedrijven om omnikanaalverkoop te organiseren via, bijvoorbeeld een webshop.
In de maand juli werd de productcategorie 'Naamlabels & stickers' toegevoegd, waarbij naamlabels, naamstickers, naamstempels of naambordjes gepersonaliseerd kunnen worden met een naam symbool, tekst en/of foto om items herkenbaar te identificeren.
In het naYan-segment kende de omzet uit de bestaande klantenportefeuille een positieve evolutie. Het 'E-commerce as a Service' (EaaS) trok in de eerste zes maanden immers een aantal nieuwe klanten aan.
Prijsverhogingen vangen kosten op
De moeilijke marktomstandigheden, gecombineerd met hogere materiaal-, personeels- en transportkosten, wist Smartphoto op te vangen via prijsverhogingen. Zo bleef de EBITDA nagenoeg stabiel: 3,3 miljoen euro.
Het financiële resultaat (verschil tussen de financiële opbrengsten uit, bijvoorbeeld beleggingen, en de financiële lasten, zoals intrest op schulden) verbeterde met 0,3 miljoen euro op jaarbasis tot -0,1 miljoen euro, voornamelijk door de positieve impact van wisselkoersen en omdat het opnieuw bijna geen inkomstenbelastingen hoefde te betalen.
Alle focus op vierde kwartaal
De nettowinst bedroeg 1,3 miljoen euro (0,9 miljoen euro in de eerste helft van 2022). De nettokaspositie steeg jaar op jaar met 2,5 miljoen euro (tot 4,6 miljoen euro), positief beïnvloed door de vrije kasstroom die Smartphoto uit haar activiteiten haalde, negatief beïnvloed door de dividenduitkering in 2022, de extra inkoop van eigen aandelen en de verdere investeringen in groei.
Guy Sips merkt op dat Smartphoto eind 2022 een kasoverschot had van 18,4 miljoen euro. De daling met 13,8 miljoen euro was, naast de dividenduitkering en terugkoop eigen aandelen, te wijten aan het seizoensgebonden effect. De verkoop wordt traditioneel gekenmerkt door een seizoenspiek in het laatste kwartaal van het jaar, wat geldt voor zowel de Smartphoto- als de naYan-activiteiten.
Op 30 juni had Smartphoto 343.000 eigen aandelen in bezit (goed voor 8,7% van het totaal).
KBC Securities over Smartphoto
De eerste jaarhelft heeft traditioneel lagere volumes dan de tweede helft van het jaar. Smartphoto’s verkopen pieken immers rond de kerst- en nieuwjaarperiode, weet Guy Sips. Deze eerste zes maanden moest Smartphoto het hoofd bieden aan moeilijke marktomstandigheden en hogere materiaal-, personeels- en transportkosten. Toch bleef de EBITDA (bedrijfswinst) van Smartphoto stabiel op jaarbasis.
De focus in voor de rest van 2023 blijft liggen op groei, zowel voor de activiteiten van Smartphoto als voor die van naYan.
Bij Smartphoto gaat het om de uitbreiding van het productassortiment, het doorvoeren van prijsverhogingen en het verbetering van de conversie. Nayan focust zich op het werven van nieuwe klanten voor haar 'E-commerce as a Service' (EaaS) en op optimalisaties van de onderliggende processen en structuren.
Daarom handhaaft Guy Sips zijn koersdoel van 40 euro en zijn ‘Kopen’-advies. Het Smartphoto-aandeel noteert momenteel tegen een koers van 26,90 euro (-3,93%).