vr. 18 aug 2023

Walmart: sterke kwartaalresultaten
Walmart, de grootste retailer ter wereld met meer dan 10.000 supermarkten, staat bekend als een vluchtoord in mindere tijden. De reden is dat Walmart door een hyperfocus op efficiëntie en zijn enorme schaalvoordelen op veel vlakken de laagste prijzen kan aanbieden aan haar shoppers. De grote meerderheid van haar omzet (reeds meer dan 60%) komt ook van noodzakelijke consumentenartikelen waarop de consument dus niet kan bezuinigen. Hiernaast hebben ze nog een groeiende pilaar “gezondheid & welzijn”, wat je effectief kan zien als hele ziekenhuizen met dokters, labo’s, tandartsencentra, …. Deze tak blijft elk kwartaal mooie groeicijfers optekenen en wegens toenemende schaal kunnen ook hier nog efficiëntieverbeteringen opgetekend worden. Deze tak is recessieproof en zal de nodige steun kunnen blijven bieden.
Kijkend naar de tweedekwartaalcijfers ziet de analist van KBC Securities dat de Amerikaanse consument en bij uitbreiding ook de internationale consument dan ook meer en vaker geneigd is om bij Walmart te shoppen. Zo mochten ze een omzet rapporteren van 161.6bn USD, een groei van 5.7% op jaarbasis, met vooral hun “gezondheid & welzijn” en “grocery” als hun best presterende afdelingen. Dat hierbij ook nog eens meer inkomsten kwamen via nieuwe lidmaatschappen toont aan dat Amerikaanse consument voor bepaalde alledaagse producten nu toch wel degelijk op zoek gaat naar de goedkopere mogelijkheden. Het is net hier dat Walmart een streepje voor heeft. Door verder doorgevoerde efficiëntieverbeteringen zag Walmart haar operationele inkomsten stijgen met 8.1% tot 7.4bn USD, wat hoger was dan de consensusverwachtingen.
KBC Securities ziet dat Walmart ook meer en meer een uitdager van Amazon probeert te worden met een eigen e-commerce en advertentiedivisie. Dankzij Walmart’s schaalgrootte kunnen ze deze divisies ook sterk laten groeien; dit kwartaal mochten beide divisies respectievelijk 24% en 35% omzetgroei rapporteren. Hoewel Walmart laat deze digitale omschakeling wist te maken, ziet KBC Securities wel dat ze aan een fameuze inhaalbeweging bezig zijn. Al is er nog veel ruimte tot verbetering als je ziet dat in de laatste cijfers hun digitale verkopen nog geen 10% zijn.
Walmart is een zeer goed gerund matuur bedrijf dat producten verkoopt die de consument elke dag nodig heeft en waarop maar zeer moeilijk kan bespaard worden. Dat geeft hen het voordeel dat dit één van de weinige bedrijven is dat kan winnen in een macro-economisch moeilijkere periode. Verder ziet KBC Securities ook nog groeimotoren in een verdere verbetering van hun logistiek netwerk, een verbreding van hun gezondheidstak en nog meer groei in technologische capaciteiten. Heel veel van dit goede nieuws is echter reeds in de prijs zit inbegrepen. Zo noteert Walmart aan een koers/winst van bijna 30; wat toch wel zeer hoog is en eerder de norm is voor een groeibedrijf. Dit laat nog maar zeer weinig ruimte tot verdere koerswinst. De analist eigent Walmart op de langere termijn wel een groeiverhaal toe en erkent het defensieve karakter van de groep. Maar de prijs geeft geen ruimte meer tot veel groei.
KBC Securities plakt op het aandeel een “houden”- advies met als koersdoel 160 USD.
