wo. 17 jan 2024

Het Zalando-aandeel (-4,6%) krijgt rake klappen op de beurs. De koers zakte sinds de start van 2024 al met 18%. Winstwaarschuwingen bij enkele sectorgenoten en langer hogere rentevoeten hebben een negatief effect hebben op het aandeel, aldus KBC Securities-analist Tom Noyens.
Zalando?
Zalando is de grootste Europese onlineaanbieder van kleding, schoenen & accessoires. Het bedrijf werd in 2008 opgericht in Duitsland en is intussen in 25 landen aanwezig. Zijn klantenbasis groeit al meer dan 8 jaar op rij naar meer dan 51 miljoen actieve klanten. Die plaatsten samen meer dan 261 miljoen orders met een gemiddelde waarde per order van bijna 57 euro. Sinds september 2021 maakt het bedrijf deel uit van de toonaangevende DAX-index in Duitsland.
Algemeen beurssentiment laat zich voelen
Zoals aangehaald is het huidige sentiment niet bepaald gunstig voor Zalando. In de markt leeft de vrees dat het pad van lagere interesten toch niet zo makkelijk zal verlopen als gehoopt eind ’23. Zalando, als een groeibedrijf met de meerderheid van haar winstverwachtingen in de toekomst, krijgt hierdoor een lagere waardering van haar toekomstige inkomsten. Dat weegt op de beurskoers, zegt Tom.
Consument toont zich zuinig
Daarnaast ziet Tom dat er bij Zalando nog een ander belangrijk aspect meespeelt: de vrees voor een terughoudendere consument. Een belangrijke winstwaarschuwing bij JD Sport zorgde voor een zware domper bij veel kledingretailers. JD Sports – een Britse retailer van voornamelijk sportartikelen – meldde dat de shoppers tijdens de kerstperiode eerder zuinig waren geweest.
Bij veel investeerders begint het te dagen dat consumenten momenteel prijsgevoelig zijn. Zo kijken ze meer dan in vorige periodes naar kortingen en is prijs een belangrijkere argument voor het al dan niet aankopen van een product. Dat verklaart deels mee de groei van enkele ultra-goedkope Chinese platformen. Tom merkt dat aandelen van verschillende (sport)-kledingbedrijven de laatste tijd stevig lager gingen.
KBC Securities over Zalando
Hoewel het Zalando-aandeel een sterke terugval kende en er nu al veel negatief nieuws in de prijs zit, blijf Tom Noyens toch nog voorzichtig. Zalando staat, ondanks de sterke afwaardering, nog steeds als een groeiaandeel geprijsd. Niet onterecht, stelt Tom. Aangezien het nog steeds een interessant platform blijft met veel potentieel op de langere termijn. Maar op de korte termijn ziet hij geen schokdemper om de koersval op te vangen.
De nieuwe strategie om meer te focussen op winst, die een halfjaar geleden werd geïmplementeerd, is een noodzakelijke ommezwaai. Maar ze wordt niet geholpen door het huidige consumentenpatroon, waardoor de genomen stappen ondergesneeuwd raken.
Tom blijft bij zijn thesis die hij al op 2 november op deze blog stelde:
“Mijn verwachting is dat Zalando de komende maanden nog heel volatiel zal bewegen op de beurs. Bij positief macronieuws verwachten we dat Zalando dankzij haar verlaagde waardering en strakke focus op winst een hogere koers kan opmeten. Maar wij hebben een negatiever beeld op de consumentenuitgaven in ons model gewerkt en bouwen hierdoor ook meer voorzichtigheid in.” Zijn aanbeveling blijft onveranderd op “Houden”, met een koersdoel van 23,50 euro.
Het aandeel noteert momenteel tegen een koers van 16,40 euro.