do. 3 aug 2023

De Duitse onlineretailer Zalando kon beter dan verwachte winstcijfers optekenen ondanks onverwachte lagere omzetcijfers. Dat geheel door een betere kostenbeheersing met minder uitgaves in marketing en logistiek, stelt KBC Securities-analist Tom Noyens.
Verder dalend aantal actieve klanten
Zalando’s totale verkoopcijfers vielen terug met 1,8%, voornamelijk gedreven door minder verkochte volumes (-7%). Deze trend blijkt uit het aantal actieve klanten, dat ook nu weer op kwartaalbasis daalde. Kijkend naar vorige kwartaalcommentaren en macro-economische cijfers was een daling al verwacht. Maar deze cijfers kwamen niettemin toch lager uit dan dat Tom Noyens gehoopt hadden.
Lagere kosten: stijgende marge
De kwartaalcijfers hadden ook wel zeer positief nieuws in petto. Nieuws dat de investeerder zeker in deze tijden nog belangrijker vindt: een beter winstcijfer dan verwacht. Zo mocht Zalando een winstmarge optekenen van 5,7%, wat een dikke 1% boven de verwachtingen uitkomt. Deze verbeterde marge zorgt voor een veel beter winstcijfer dan verwacht, stijging van 87% naar 144.8m EUR EBIT, geheel te danken aan een betere kostenbeheersing.
Zalando kondigde aan om nog meer en beter op de uitgaves te letten en een efficiëntere kostenstructuur te ambiëren. Dat is uiteraard een nodige strategische ommezwaai, zeker in het huidige economische klimaat, vindt Tom Noyens. Hij juicht deze strategische beslissing dan ook toe maar blijven het wel nauw opvolgen want het de toekomstige groeicijfers mag niet te hard mag onder druk komen.
Hoger dan verwacht winstcijfer voor 2de deel van 2023
Het management was optimistisch genoeg voor de tweede helft van het jaar om de onderkant van de aangepaste winstcijfervooruitzichten te verhogen van 280-350m EUR naar 300-350m EUR. Ook kondigden het partnerschappen aan met verschillende nieuwe merken zoals Lululemond voor een verbeterde shoppingervaring.
Net als elk bedrijf tegenwoordig moest er ook over AI commentaar komen. Hierbij omarmt Zalando de nieuwe applicaties en zal die verder gebruiken om de klanten beter aan zich te binden en hun bij te staan in hun shoppingervaring. Zo is er ook recent in midden Europa een tool beschikbaar die op basis van twee foto’s klanten de nodige maten voorstelt per artikel.
KBC Securities over Zalando
Tom Noyens behoudt het koopadvies. Hij is optimistisch over de nieuwe strategische weg om winst boven groei te verkiezen. Dat de eerste winstcijfers ook hoger uitkomen dan verwacht stemt hem verder gerust dat dit inderdaad een juiste beslissing is dat nu al zijn vruchten afwerpt.
Wel ziet hij dat ook het economische klimaat Zalando niet onbetuigd laat met lagere verkoopcijfers, maar dat kan worden gecompenseerd door een beter winstcijfer. Momenteel is winst belangrijker dan groei en dat is ook wat de markt wil.
Het aandeel stond de laatste maanden wat onder druk door een vrees voor een minder sterke Europese consument met een lagere appetijt om online kleren te shoppen. Dat Zalando zich er wel toe wapent via betere kostenbeheersing sterkt het verhaal van een goed management dat vooruit durft denken.
De lagere verkoopcijfers temperen wel Tom Noyens’ enthousiasme enigszins en na aanpassingen in zijn model verlaagt hij het koersdoel naar 38 euro (komende van 50 euro). Het Zalando-aandeel is momenteel 31,39 euro waard (+7%).