vr. 5 mei 2023

De verkoop van Zalando kwam uit zoals de analisten het hadden voorspeld. Niets beters, maar belangrijk, ook niets slechter. De verkoop steeg op jaarbasis gezien met 2,3%. Dit is minder impressionant vergeleken met voorgaande jaren en Zalando wordt op de beurs nog steeds gewaardeerd als een groeibedrijf. Toch wist de onlinekledingwinkel groei optekenen, ondanks een economisch moeilijker klimaat en een vernieuwde interesse in fysiek winkelen, merkt KBC Securities-analist Tom Noyens op.
Ellendig weer
Zalando ondervindt ook hinder van het huidige weer en wacht op het doorbreken van het lenteweer, wie niet? Door de slechtere dan gewoonlijk weersomstandigheden is de ommezwaai van de winter- naar de zomercollectie niet helemaal gebeurt in het eerste kwartaal. Die ommezwaai kwam er vorig jaar al in maart. Tom Noyens verwacht dat de tweedekwartaalresultaten beter zullen zijn.
Groeiend aantal klanten
Zalando kan zeer goede resultaten wel voorleggen in hun off-price kanalen, dat zijn de kanalen waar Zalando de overschot aan voorraden van bekende merken verkoopt. Die verkoop is op jaarbasis gestegen met 33%, dat lijkt er op te wijzen dat mensen meer en meer de vinger op knip houden.
Ook in andere segmenten zijn de klanten voorzichtiger geworden in hun bestellingen. Het gemiddeld aantal orders per klant was 2% lager dan vorig jaar. Het aantal klanten kon wel groeien met 2,4 miljoen, waardoor ook Zalando bleef groeien.
KBC Securities over Zalando
Langs de kostenkant verricht Zalando goed werk met beter dan verwachte verlaging van de kostenratio’s, vindt Tom Noyens. Dat is een belangrijk aandachtspunt aangezien een dalende verkoopgroei gecompenseerd zal moeten worden door grotere kostenbesparingen. Zalando kon door deze kostenbesparingen wel goede nettoresultaten weergeven, die wel nog steeds negatief zijn maar dichter richting een positief cijfer uitkomen. Het aangepaste EBIT-cijfer kwam uit op 0,7 miljoen euro verlies.
Zalando wijzigt niets aan de prognose voor de rest van het jaar met een omzet die tussen -1% en 4% zou moeten uitkomen ten opzichte van een goed 2022. Aangepaste bedrijfswinst zou op het jaareinde moeten uitkomen tussen 280m en 350m euro. Maar de grootste doelstelling ligt vooral op verhoging van hun marges die op de langere termijn tweecijferig zouden moeten uitkomen, zegt Tom Noyens. Daarom blijft hij bij zijn “Kopen”-advies en koersdoel van 50 euro.