do. 6 jul 2023

Zoetis levert een breed scala aan producten, van vaccins en medicijnen tot diagnostiek en apparaten. Onder hun klanten vinden we zowel de baasjes van gezelschapsdieren als dierenartsen en veehouders. De omzet ligt rond 8,5 miljard dollar. Hun leiderschap is gebaseerd op een diverse, duurzame en innovatie gedreven productenportefeuille.
Het bedrijf is een voormalige dochteronderneming van ’s werelds grootste farmabedrijf Pfizer en werd in 2013 afgesplitst. Zoetis is vandaag goed voor 22% van de totale dierengezondheidsmarkt en die markt heeft weinig last van generische concurrentie. Zoetis is met andere woorden actief in een sector met mooie groeiperspectieven op midden- en lange termijn. De belangrijkste concurrenten zijn Merck en BoehringerIngelheim.
Zoetis in een notendop
• Recent kreeg Zoetis goedkeuring van de Federal Food & Drug administratie (FDA) voor hun product Librela. Hiermee bestrijden ze artrose bij honden. De FDA schat dat minstens 25% van de honden door artrose worden getroffen.
• De markt van dierengezondheid blijft groeien met gemiddeld 5,8% op jaarbasis en wordt momenteel op 45 miljard dollar geschat. Deze industrie is niet ongevoelig voor economische uitdagingen (recessie) maar doorstaat moeilijkere perioden gemakkelijker dan traditionele farma.
• Een aantal trends tekenen zich af en die zijn alleen maar versterkt met covid. Eigenaars van gezelschapsdieren geven meer en meer prioriteit aan de gezondheid van hun dieren. Dat zien we vooral bij de zogenaamde millennials en Gen Z leeftijdsgroepen. Zij beschouwen hun lievelingsdieren zelfs als familielid en zijn bereid veel meer uit te geven aan hun huisgenoot. Ook gezinnen met een hoog inkomen nemen al sneller een dier in huis. En ook veehouders hebben er alle belang bij dat hun dieren in goede gezondheid blijven
• De opkomende markten zijn zeer belangrijk voor Zoetis. Met een toenemende wereldbevolking en een groeiende middenklasse in landen als Indië en China zal ook de veeteelt en markt van huisdieren aan belang winnen.
Recessiebestendig
Zoetis deed onderzoek naar de impact van een recessie. Een significante vermindering van het beschikbaar inkomen zal weinig of geen impact hebben op de besteding voor de dierengezondheid. Deze kosten maken gemiddeld slechts 0,87% uit van de totale gezinsuitgaven.
Maar het verlies van het huisdier zou wel significante gevolgen hebben voor de gezinsdynamiek. Maar liefst 86% van de eigenaars zouden alles geven om hun huisdier gezond te houden.
Portefeuille
Zoetis heeft 15 blockbuster-producten in portefeuille (= omzet van meer dan 100 miljoen dollar). Op dit ogenblik hebben ze 300 productlijnen en een R&D motor die zeer productief is. Zo zien we een zeer sterke groei in dermatologie voor honden. In 2012 bedroeg deze markt 70 miljoen dollar, momenteel wordt dit segment geschat op 1,2 miljard dollar.
Ook de markt van pijnbestrijding bij dieren groeit aanzienlijk. Met Librela voor honden en Solensie voor katten beschikt Zoetis over zeer geschikte en efficiënte producten. In dermatologie en pijnbestrijding zijn ze nr1 wereldwijd, op vlak van parasietenbestrijding nr 2.
Zoetis in cijfers
De recente kwartaalcijfers kenden weinig verrassingen. Geneesmiddelen voor veehouders presteerden iets beter dan verwacht. Voor 2023 wordt gerekend op een omzet van 8,6 à 8,7 miljard dollar, een groei met 6 à 8%. Ook blijft het in 2020 goedgekeurde Simparica Trio de omzet hoger duwen. Dit is een medicijn tegen zowel uitwendige als inwendige parasieten.
Het gemiddeld koersdoel in de markt bij 16 analisten ligt op 214 dollar of een potentieel van 30%. Daaronder bevinden zich 13 “kopen”-adviezen, 3 “Houden”-adviezen en geen verkoopsaanbevelingen. Het Zoetis-aandeel noteert momenteel aan een koers van 169,35 dollar.
Wie onze KBC Securities-analist Benjamin Wolff over Zoetis wil zien en horen, kan hier terecht.
