do. 6 feb 2025

In 2024 wist Lotus Bakeries de omzet met 16% laten stijgen, voornamelijk gedreven door de hoogste verkoop ooit. Het bedrijf investeerde meer dan 120 miljoen euro in capaciteitsuitbreiding, terwijl het de nettoschuld verder reduceerde tot 0,5 keer de bedrijfskasstroom (EBITDA), tot 130,2 miljoen euro, meldt KBC Securities-analist Guy Sips. CEO Jan Boone kijkt vol vertrouwen naar 2025 en prijst de sterke prestaties van de drie strategische pijlers.
Lotus Bakeries?
Lotus Bakeries is wereldwijd actief in het traditionele en gezonde segment van tussendoortjes met de merken Lotus, Lotus Biscoff, Lotus Dinosaurus, Lotus Suzy, Peijnenburg, Snelle Jelle, Annas, Nakd, Trek, BEAR, Urban Fruit en Kiddylicious.
Lotus Bakeries, met hoofdzetel in België, is een dynamische en internationaal georiënteerde onderneming met productievestigingen in België, Nederland, Frankrijk en Zweden, en zeventien eigen verkooporganisaties in Europa, Amerika en Azië. Lotus Bakeries telt 3364 medewerkers.
Alle divisies dragen bij
De halfjaarresultaten van Lotus Bakeries waren al sterk, vond Guy, die toen het koersdoel verhoogde van 8.650 naar 9.000 euro. De tweede jaarhelft was qua omzet nagenoeg even sterk. Ter vergelijk: de jaarcijfers van 2023.
Pijler 1: Lotus Biscoff
- Lotus Biscoff heeft in 2024 de grens van 600 miljoen euro omzet overschreden, met een jaarlijkse volumegroei van 20%. Doorheen het jaar draaide de koekjesfabrieken op het maximum van hun capaciteiten.
- De nieuwe productiefaciliteit in Thailand (Chonburi) is cruciaal voor verdere groei in de Azië-Pacific regio en zal naar verwachting in het tweede kwartaal van 2026 operationeel zijn.
- Het merk Biscoff is een ‘love brand’ geworden en populairder dan ooit bij jongeren, getuige daarvan zijn hun posts op sociale media, die viraal gaan.
Pijler 2: Lotus Natural Foods
- Lotus Natural Foods, met merken zoals BEAR®, TREK®, nākd®, Kiddylicious® en Peter’s Yard®, blijft de markt overtreffen met volumegroei boven de 10%.
- Sinds de lancering in 2015 heeft Lotus Natural Foods een samengesteld jaarlijkse groei van 17% gerealiseerd en is de verkoop verviervoudigd. Om de groei in de toekomst te ondersteunen, werd er geïnvesteerd in de fabriek in Zuid-Afrika.
- Natural Foods wil leider worden in het ‘gezonde tussendoortjes’-segment. Er was groei in Amerika, vooral met het BEAR-merk, terwijl in Frankrijk, Spanje, Nederland en België de merken näkd, TREK en Kiddylicious met meer dan 20% groeiden.
Pijler 3: Lotus Local Heroes
- Lotus Local Heroes heeft een groei van rond de 5% gerealiseerd, met belangrijke bijdragen van Cake Donut (nieuw lancering), Liège Waffles en Annas® pepparkakor.

Bron: jaarverslag Lotus Bakeries van 6 februari 2025
Andere weetjes
- De eerste chocolade tabletten van Cadbury (merk in bezit van Mondelez) met stukjes Biscoff liggen vanaf eind maart in de Britse winkels. Niet lang daarna zou Mondelez, onder het Milka-merk de rest van Europa willen veroveren.
- Via de deal met Mondelez wil Lotus Bakeries het Biscoff-merk ook in India lanceren.
- Lotus Bakeries zou in 2025 en 2026 enkele grote schulden moeten aflossen. De koekjesbakker wist nieuwe overeenkomsten te sluiten met de banken KBC, Belfius en BNP Paribas, die lopen tot 2033 tegen een vaste rentevoet.
- Het dividend wordt met 18 euro per aandeel opgetrokken tot 76 euro per aandeel.
KBC Securities over Lotus Bakeries
In 2024 realiseerde Lotus Bakeries opnieuw een significante met 15,9%, net onder de voorspelling van Guy (17,2%) tot 1.232 miljoen euro. Guy mikte op 1.245,8 miljoen euro. Lotus Bakeries gaf aan dat de organische groei in 2024 bijna uitsluitend wordt aangestuurd door volumegroei. Prijsstijgingen hebben, gecombineerd met de impact van de wisselkoersen, een beperkte bijdrage van minder dan 2%.
Guy handhaaft zijn ‘Houden’-aanbeveling, maar verhoogt het koersdoel van 9.500 tot 10.750 euro, vanwege de groeistrategieën en ambities van Lotus Biscoff en Lotus Natural Foods.

