vr. 15 mei 2020
16:30

Renault
- De Franse autoconstructeur werkt aan een herstructureringsplan en volgens mediaberichten zou dat onder meer betekenen dat het modellenaanbod moet afslanken. De Espace, de Scenic en de Talisman zouden uit het aanbod verdwijnen, ten koste van SUV’s en crossovers. De Franse groep volgt daarmee het voorbeeld van andere autoconstructeurs, waaronder Ford en landgenoot PSA, die het aantal modellen afbouwden en volop de kaart van SUV’s trekken, die een hogere marge opleveren.
IAG
- British Airways, dat deel uitmaakt van luchtvaartgroep IAG, zet zijn plan om 12.000 jobs te schrappen door. De luchtvaartmaatschappij ligt in het VK onder vuur, omdat ze geen beroep wil doen op tijdelijke werkloosheid, maar opteert om haar personeelsbestand permanent af te bouwen. Volgens topman Willie Walsh zal de coronacrisis een structureel negatieve impact hebben op de luchtvaartindustrie en moet het bedrijf zijn capaciteit afstemmen op de nieuwe realiteit.
Sanofi
- De topman van het Franse farmabedrijf Sanofi krijgt felle kritiek voor zijn uitspraak dat als Sanofi een vaccin tegen Covid-19 heeft ontwikkeld, de VS de eerste leveringen zal krijgen. Het Amerikaanse ministerie van Gezondheidszorg gaf honderden miljoenen steun aan Sanofi voor het onderzoek naar een vaccin, in samenwerking met het Britse GlaxoSmithKline. In een ander project werkt Sanofi samen met een Amerikaans bedrijf. De Franse president Macron wil volgende week een gesprek met top van het farmabedrijf.
Roche
- Roche start met de verkoop van een nieuw digitaal diagnostisch product dat het testen van patiënten met ademhalingsproblemen tijdens de Covid-19-pandemie kan vereenvoudigen en versnellen.
Richemont
- De Zwitserse producent van luxegoederen waarschuwt dat de gevolgen van de huidige coronacrisis 12 tot 36 maanden voelbaar kunnen zijn. De operationele winst daalde in het eerste kwartaal met 22% naar 1,52 miljard EUR, het laagste niveau in de jongste 9 jaar. Richemont schat dat de coronacrisis het bedrijf minstens 800 miljoen EUR aan omzet kost. Volgens topman Johann Rupert is het onmogelijk om financiële voorspellingen te maken voor 2020. Richemont is het moederbedrijf van onder andere juwelenmerken Cartier en Van Cleef & Arpels, webwinkels Watchfinder & Co en Yoox Net-a-Porter Group en de merken Alfred Dunhill, Azzedine Alaïa, Chloé en Montblanc.
Hapag-Lloyd
- Containergroep Hapag-Lloyd zag de nettowinst in het voorbije kwartaal dalen van 96 naar 25 miljoen euro, maar handhaaft de verwachtingen voor het volledige boekjaar. De volumes stegen met 4,3%, terwijl de vrachttarieven over dezelfde periode met 1,4% stegen.