di. 30 jan 2024

De Franse treinbouwer Alstom tekende een contract met de Roemeense spoorweghervormingsinstantie voor de levering van 16 Traxx 3 MS elektrische locomotieven en 20 jaar bijbehorende onderhoudsdiensten voor een totaalbedrag van 150 miljoen euro. De onderhouds- en reparatieperiode kan met nog eens 20 jaar worden verlengd door een aanvullende overeenkomst af te sluiten, weet KBC Securities-analist Andrea Gabellone.
Alstom?
Alstom is de grootste beursgenoteerde Europese speler op gebied van rollend materieel en signalisatie voor treinen. Alstom zal ook een belang houden in 3 aparte joint ventures op gebied van electriciteitsnetwerken, hernieuwbare energie en kernenergie.
Alstom marktleider in Roemenië
De elektrische locomotieven zullen tot 16 passagierswagons kunnen trekken. Ze zullen worden uitgerust met Alstoms ERTMS-systeem voor optimale efficiëntie en een hoog niveau van veiligheid en beveiliging, terwijl volledige interoperabiliteit gewaarborgd blijft.
Alstom is al bijna 30 jaar actief in Roemenië en is marktleider op het gebied van spoorwegelektrificatie en signaleringsoplossingen. Het bedrijf levert ook al bijna 20 jaar onderhoudsdiensten voor de metrovloot van Boekarest, met een doorlopend contract dat geldig is tot 2036.
Eerder deze maand maakte Alstom al twee nieuwe deals bekend: één in Duitsland en één in Saoedi-Arabië.
Schuldafbouw: verschillende scenario’s op tafel
Het bedrijf bestudeert de haalbaarheid en omvang van een kapitaalverhoging, evenals hybride- en privékapitaalopties, samen met een mogelijke verkoop van activa van ongeveer 500 miljoen à 1 miljard euro. In mei wordt een gedetailleerd plan gepresenteerd om de nettoschuld met 2 miljard euro te verlagen.
KBC Securities over Alstom
Hoewel er geen gedetailleerde uitsplitsing werd gegeven van de verwachte inkomsten, zien Andrea Gabellone graag een aanhoudende vooruitgang in het orderboek.
Nog maar een paar dagen geleden rapporteerde Alstom de resultaten voor het derde kwartaal van 23 met een groei van de groepsorders met ongeveer 6%, twee 2% hoger dan de gemiddelde analistenverwachting, omdat beter dan verwachte orders voor Service, Signalering en Systemen een zeer zwak kwartaal voor Rollend Materieel compenseerden. De vraag van Andrea blijft echter staan: hoe wil Alstom zijn schuldenberg afbouwen?
Andrea behoudt de ‘Houden’-aanbeveling en koersdoel van 17 euro. Het Alstom-aandeel noteert momenteel tegen een koers van 11,69 euro (+0,47%).