di. 16 dec 2025

CMB.TECH?
CMB.TECH is een scheepvaartbedrijf. De overname van CMB.TECH door Euronav was de sleutel tot de strategische herziening om een divers en groen scheepvaartplatform te creëren. Op korte termijn zullen 36 ruwe-olietankers het leeuwendeel van de handelsvloot uitmaken en gezonde kasstromen genereren. Dit zal snel veranderen met een lopend nieuwbouwprogramma voor meer dan 50 schepen met alternatieve brandstofaandrijving. Euronav werd omgedoopt tot CMB.TECH en wil de duurzame scheepvaartreferentie worden met blootstelling aan tankers, droge bulk, chemische, container- en offshore schepen.
CMB.TECH zet een belangrijke stap richting maritieme decarbonisatie door een afnameovereenkomst te sluiten voor groene ammoniak van CEEC in de Chinese provincie Jilin en een minderheidsbelang te nemen in Andefu, een van de grootste spelers in de Chinese ammoniakleveringsketen. Deze samenwerking versterkt de toegang tot gecertificeerde groene moleculen en ondersteunt toekomstige bunkeringactiviteiten. Aldus KBC Securities-analist Tom Noyens, die benadrukt dat deze industriële partnerships cruciaal zijn voor de ontwikkeling van een duurzame maritieme brandstofinfrastructuur.
Uitgebreide analyse
Strategische samenwerking in China
CMB.TECH heeft een afnameovereenkomst gesloten voor groene ammoniak die geproduceerd wordt door CEEC in de provincie Jilin. In de eerste fase van het CEEC Songyuan-project zal jaarlijks ongeveer 158.000 ton hernieuwbare ammoniak worden geproduceerd. De bouw van dit project werd eind september 2025 afgerond en de commerciële exploitatie start in januari 2026.
Daarnaast verwerft CMB.TECH een minderheidsbelang in Andefu, een van China’s grootste bedrijven in de ammoniakleveringsketen. Deze samenwerking creëert een industriële alliantie die maritieme decarbonisatie en de uitbouw van een groene ammoniakinfrastructuur ondersteunt.
Uitbreiding van opslagcapaciteit en logistiek
Een dochteronderneming van Andefu, Jiangsu Andefu Storage Co., Ltd., bouwt momenteel een laagtemperatuur-ammoniakopslagtank van 49.000 m³ in Nanjing. Deze tank zal cruciale hubcapaciteit bieden voor distributie en toekomstige toepassingen als scheepsbrandstof. De ingebruikname is gepland voor het eerste kwartaal van 2026.
Verder zal Andefu, in samenwerking met CEEC, in de tweede helft van 2027 een ammoniakterminal in Panjin operationeel maken. Dit zal China’s grootschalige logistieke en leveringscapaciteiten voor groene ammoniak aanzienlijk versterken.
Vooruitgang in bunkering en vlootontwikkeling
Andefu werkt ook aan ship-to-ship (STS) ammoniakbunkering, met commerciële uitrol voorzien in 2026. Dit ondersteunt de opkomende wereldwijde vloot van schepen die op ammoniak varen, samen met CMB.TECH.
CMB.TECH zal in 2026 elf ammoniak-aangedreven schepen in gebruik nemen: tien Newcastlemax-bulkcarriers (210.000 dwt) gebouwd op Qingdao Beihai Shipyard en één containerschip van 1.400 TEU gebouwd bij China Merchants Industry Weihai. Deze schepen krijgen een dual-fuel diesel-ammoniak hoofdmotor en zullen ammoniak als brandstof aan boord meenemen.
Financiële impact en investeringsaanpak
Hoewel CMB.TECH geen financiële details over de deal bekendmaakte, schat de analist van KBC Securities Kristof Samoy dat de gekoppelde financiële impact relatief beperkt is. Hij benadrukt dat het bedrijf een verstandige en gedisciplineerde investeringsaanpak hanteert voor decarbonisatie. De geschatte kapitaalinvesteringen voor alternatieve maritieme brandstoffen blijven onder 2% van de GAV.

KBC Securities over CMB.TECH
Volgens Kristof versterken deze stappen CMB.TECH’s positie in de wereldwijde transitie naar duurzame scheepsbrandstoffen. De toegang tot gecertificeerde groene moleculen en de samenwerking met Andefu bieden strategische voordelen voor toekomstige bunkering en vlootontwikkeling.
KBC Securities heeft een kopen-aanbeveling en koersdoel van 11 euro.








