vr. 7 jun 2024
9:45

Credit Suisse AT1-obligatiehouders klagen Zwitserland aan
- Een groep obligatiehouders van Credit Suisse die voor 82 miljoen dollar aan aanvullende Tier 1 (AT1)-schulden van de failliete bank in hun bezit hebben, heeft een rechtszaak aangespannen tegen Zwitserland om schadevergoeding te eisen. Credit Suisse stortte in 2023 in en werd overgenomen door rivaliserende UBS in een reddingsoperatie georganiseerd door de Zwitserse autoriteiten. Als onderdeel van die operatie heeft de Zwitserse toezichthouder FINMA ongeveer 17 miljard dollar aan AT1's van Credit Suisse afgeschreven, wat de obligatiehouders boos maakte.
Frederic Arnault van LVMH benoemd tot algemeen directeur van familieholding Financiere
- Frederic Arnault, een van de vijf kinderen en erfgenamen van LVMH-voorzitter en CEO Bernard Arnault, is benoemd tot algemeen directeur van de familieholding Financiere Agache. Frederic Arnault, 29, voorzitter en CEO van LVMH Watches , vervangt Nicolas Bazire en zal ook in de raad van bestuur van de holding zitten als vertegenwoordiger van Agache. Alle vijf de kinderen van de LVMH- voorzitter bekleden topmanagementfuncties in de luxegroep, 's werelds grootste, met labels Louis Vuitton en Dior.
EuroAPI benoemt bemiddelaar om stapel schulden te helpen herstructureren
- De Franse farmaceutische leverancier heeft een externe bemiddelaar ingeschakeld om de financieringsgesprekken met crediteuren af te handelen, aangezien het bedrijf moeite heeft om een groeiende schuldenberg af te lossen. Het lot van EuroAPI, dat in 2022 werd afgesplitst van de Franse geneesmiddelenfabrikant Sanofi SASY.PA , verslechterde toen het een productiepauze aankondigde op zijn locatie in Brindisi in Italië, waardoor de vooruitzichten voor 2024 werden opgeschort.
Wizz Air is bezig met het selecteren van een motorleverancier voor 177 Airbus-jets in bestelling
- De Europese budgetmaatschappij is bezig met het selecteren van een motorfabrikant voor 177 van de narrowbody Airbus-jets die het in bestelling heeft. Het bedrijf, dat een vloot volledig uit Airbus exploiteert, heeft twee opties: de huidige leverancier Pratt & Whitney, wiens motoren wereldwijd met problemen kampen waardoor luchtvaartmaatschappijen hun vliegtuigen aan de grond moeten zetten, en concurrent CFM, een joint venture tussen General Electric en het Franse Safran.