ma. 27 jan 2025

Ryanair?
Het Ierse Ryanair is de grootste lagekostenmaatschappij in Europa met een vloot van 517 vliegtuigen. Ryanair blijft trouw aan zijn strategie om lage tarieven aan te rekenen die aangevuld kunnen worden met duurdere 'extra' diensten.
Samenvatting
Wintermaanden zijn vaak verlieslatend bij vliegtuigmaatschappijen, niet zo bij Ryanair:
- Netto winst van 149 miljoen euro; sterk beter dan de verwachtte 60 miljoen euro winst
- Ticketprijzen stegen met 1%; verwachting was, ook aangegeven door CEO M. O'Leary, dat er een daling in zou zitten. Voornamelijk een robuuste verkoop tijdens de kerstperiode
- Netto-cash positie daalde, voornamelijk door aankoop nieuwe vliegtuigen, van 591 miljoen euro naar 75 miljoen euro. Nog steeds dus een zeer sterke balans dat je bij geen andere vliegtuigmaatschappijen zal terugvinden.
- Naar toekomst toe bleef Ryanair opvallend conservatief en benadrukte het de problematiek die ze ondervinden door Boeing's problemen.

KBC Securities over Ryanair
Hoewel de resultaten van Ryanair sterk mogen genoemd worden en KBC Securities Ryanair nog steeds zien als de beste Europese vliegtuigmaatschappij om in te investeren, is de analist, Tom Noyens, toch van mening dat aan de huidige beurswaardering Ryanair alles behalve een koopje is.
Vliegtuigmaatschappijen zijn zeer cyclische bedrijven op de beurs en worden gekenmerkt door toppen en dalen. Veel vliegtuigmaatschappijen hebben door de sterke winsten die ze maakten afgelopen jaren, dankzij de post-pandemie boom, sterk geïnvesteerd om hun vliegtuig vloot uit te breiden. Boeings problemen zorgen ervoor dat veel ervan nog niet geleverd is, maar de verwachting is wel dat de wereldwijde vloot sterk vergroot zal worden. Dit heeft uiteraard negatieve implicaties voor de hele sector.
Vandaar dat Tom een verkopen-aanbeveling heeft. Hij verhoogt wel zijn koersdoel naar 17 euro.