do. 4 sep 2025

Gisteren mochten we met Bolero mee aanschuiven bij een gesprek met de CEO en CFO van Kinepolis, georganiseerd door KBC Securities. Een boeiende babbel over de halfjaarcijfers, trends in de bioscoopwereld en wat er op til staat.
Kinepolis?
Kinepolis Group heeft wereldwijd 110 bioscopen in haar portefeuille, goed voor 1 126 schermen en bijna 200 000 zitplaatsen. In Europa telt Kinepolis Group 63 bioscopen, verspreid over België, Nederland, Frankrijk, Spanje, Luxemburg, Zwitserland en Polen. Sinds de overname van de Canadese bioscoopgroep Landmark Cinemas en van de Amerikaanse bioscoopgroep MJR Digital Cinemas, telt Kinepolis ook 37 bioscoopcomplexen in Canada en 10 in de VS. Wie Kinepolis beter wil leren kan, kan het Topic ‘Kinepolis: aandeel in de kijker’ (sept 2024) hier gratis aanvragen.
Premiumervaring: bij Kinepolis meer dan marketing
In de VS zet concurrent AMC volop in op “premiumisering” – dat betekent luxueuzere zalen, betere stoelen, geluid en beeld. CEO Eddy Duquenne nuanceert: “Bij AMC klinkt het nog vooral als marketingtaal. Er wordt vanalles aangekondigd, maar in de realiteit verandert er in hun zalen niet veel. Eigenlijk zou ik dat graag anders zien. AMC is de grootse cinema-uitbater in de VS. Mocht de nummer één in de VS net zoveel inzetten op premiumervaring als de nummer twee, wij, dan zou er veel meer geld naar Hollywood stromen. Want op elk ticket dat we verkopen, staan we een deel af aan de fimstudio's. En tickets voor een premiumervaring zijn duurder. Meer inkomsten per ticket betekent dus meer geld voor filmmakers. Die zo meer en betere films kunnen maken.”
Minder bezoekers, maar beter resultaat
Kinepolis verkocht in de eerste helft van 2025 zo’n 14,3 miljoen tickets. Dat is iets meer dan in 2024, maar nog steeds minder dan vóór de COVID-19-pandemie. Volgens Duquenne: “Hollywood is nog niet helemaal terug. Juli was goed, maar in augustus waren er amper nieuwe films. Het derde kwartaal zal dus qua bezoekers minder zijn. Maar het vierde kwartaal belooft veel goeds. Het laatste kwartaal is het belangrijkste voor een cinemagroep en 2026 ziet er sterk uit qua aanbod.”
"Hollywood zet weer vol in op films. Er betreden nieuwe spelers de markt. Apple wil jaarlijks 7 à 8 films uitbrengen, Amazon mikt op 12 à 13. Dat betekent meer content, en dus meer kansen voor bioscopen. Kinepolis is er in elk geval klaar voor".

Popcornhelmen
Tijdens de Formule 1-film verkocht Kinepolis 8.000 popcornverpakkingen in de vorm van een racehelm. Die gaan nu op eBay voor het dubbele van de prijs. “Daar gaan we verder op inzetten,” zegt Duquenne.
ScreenX: bioscoop met projectie op drie muren én, binnenkort, op het plafond
In Brussel, Metz en Madrid liep de film Jurassic World Rebirth in een ScreenX-zaal: een zaal met drie projectoren – één groot scherm vooraan en twee kleinere op de zijkanten. Binnenkort komt er zelfs een projector die op het plafond projecteert. Kinepolis loopt geen risico: de installateur betaalt alles, en Kinepolis kan na 30 maanden beslissen of ze het systeem overnemen. “Als het flopt, kost het ons niets. Als het werkt, kunnen we uitbreiden.”
Overnames: voorzichtig maar ambitieus
Kinepolis is niet van plan om geld op te halen voor overnames. “We willen geen probleemdossiers,” klinkt het. Toch liggen er kansen: bioscopen in Australië en Nieuw-Zeeland komen mogelijk op de markt, maar niet alleen daar. “We zien beweging, maar het moet passen bij onze strategie.”
Vastgoed: onderbelicht maar belangrijk
Kinepolis wil meer doen met zijn vastgoed. “We rekruteren iemand om dat beter te benutten. In vergelijking met concurrenten is ons vastgoed onderbelicht.” Tijdens onze tweede Innovation Summit, die we binnen Kinepolis houden, werd de hoofdprijs dit jaar uitgereikt aan “The Most Impactful Idea”: RP1, een gamingruimte geïnspireerd op de film Ready Player One. Je kan in een ruimte gamen op zes schermen tegelijk. “Onze marges liggen daar hoger, want we moeten geen deel van de ticketprijs afstaan aan filmmakers.”

KBC Securities over Kinepolis
KBC Securities-analist Guy Sips blijft positief over Kinepolis. Het sterke herstel in het tweede kwartaal en de stijgende inkomsten per bezoeker bevestigen de kracht van de premiumstrategie. De nieuwe kredietlijn van 160 miljoen euro biedt ruimte voor verdere externe expansie.
Op basis van de films die er zitten aan te komen, denkt Guy dat Kinepolis een goede (geen uitzonderlijke) tweede jaarhelft zal kennen. Hij verwacht dat hij zijn ambitieuze bezoekersdoel voor 2025 van 35,5 miljoen licht zal verlagen. Hij mikte op 21,1 miljoen in de twee helft van 2024 versus de 18,6 miljoen in tweede helft van 2024, maar hij denkt dat Kinepolis zal blijven profiteren van een hogere vraag naar ervaringen en een uitbreiding van het premium filmaanbod. Guy handhaaft zijn “Kopen”-aanbeveling en koersdoel van 50 euro.
