wo. 28 aug 2024

In de eerste helft van 2024 heeft Van de Velde een daling in de verkoop van zwemkleding ervaren. De ongunstige weersomstandigheden leidden, zoals verwacht, tot lagere verkopen in veel winkels, zegt KBC Securities-analist Guy Sips. Ook de verkoop in de eerste helft van vorig jaar viel al tegen.
Van de Velde?
Van de Velde is een Belgische ontwerper en producent van luxueuze lingerie. Van de Velde wil de juiste lingerie en het juiste advies geven om vrouwen zich mooi te laten voelen, onder de slogan ‘We ignite the power in women’.
Het is actief in zowel premium retail (D2C) als groothandel (B2B). Deze laatste divisie omvat populaire intieme kledingmerken zoals PrimaDonna, Marie Jo en Andres Sarda en is goed voor bijna 80% van de omzet van Van de Velde.
Daling van de omzet
De omzet daalde met 6,1% op jaarbasis tot 113,3 miljoen euro, een iets zachtere daling dan Guy had verwacht. Maar de winstgevendheid (EBITDA-marge) lag boven Guys jaardoel (EBITDA-marge 26,5% terwijl hij voor heel 2024 een EBITDA-marge van 26,4% verwacht). De EBITDA-marge daalde op jaarbasis. Die evolutie is het resultaat van een omzetdaling in combinatie met extra marketingactivering en stijgende loonkosten als gevolg van inflatie.
PrimaDonna wint prijzen in Duitsland
De B2B-omzet (Business to business of verkoop van producten aan retailbedrijven) daalde jaar-op-jaar met 9,4% tot € 87,9 miljoen, wat de huidige marktomstandigheden weerspiegelt. Van de Velde gaf aan dat ze de marktpositie onder onafhankelijke retailpartners wist te behouden. PrimaDonna werd voor het eerst door Duitse onafhankelijke retailpartners verkozen tot best verkopende lingerie- en zwemkledingmerk.
De omzet van het D2C-segment (direct to customer of verkoop rechtstreeks aan de klant) steeg jaar-op-jaar met 11,1% tot 28,3 miljoen euro, dankzij de sterke prestaties van de digitale kanalen van Van de Velde. Het bedrijf benadrukt dat ze door voortdurende marketingactivering (inclusief de lancering van het merk Sarda) consequent nieuwe consumenten naar hun merken trokken.
De EBIT of bedrijfswinst bedroeg 24,6 miljoen euro (21,7% EBIT-marge) versus 31,2 miljoen euro een jaar eerder (25,9%) en de nettowinst daalde slechts met 10,6% op jaarbasis tot 19,7 miljoen euro (€ 22,0 miljoen).
De CapEx (kapitaaluitgaven voor, bijvoorbeeld, fabrieken, machines,…) bedroeg 3,9 miljoen euro (€ 5,7 miljoen in de eerste helft van 2023) en was gerelateerd aan de voltooiing van de nieuwe productielocatie in Tunesië en de ontwikkeling van digitale platforms. Er waren ook investeringen in de productielocatie van Van de Velde in Wichelen.
In 2024 werden tot dusver meer dan 99.000 eigen aandelen gekocht voor een waarde van 3,3 miljoen euro als onderdeel van een inkoopprogramma van eigen aandelen. In totaal heeft Van de Velde 340.791 eigen aandelen in bezit.
KBC Securities over Van de Velde
Guy handhaaft zijn “kopen”-aanbeveling en koersdoel van 40 euro, aangezien Van de Velde met vertrouwen de tweede helft van 2024 ingaat, hoewel het waakzaam blijft in de huidige omgeving.
De sterke marktpositie van de merken PrimaDonna en Marie Jo in zowel de Benelux als Duitsland zijn een sterke basis voor de toekomst. Guy was blij te lezen dat de lancering van het merk Sarda een veelbelovende start had, waarmee Van de Velde zijn marktpositie aanscherpt in een uitdagende lente voor de mode-industrie.
