ma. 25 aug 2025
Nieuw bedrijf in de opvolging bij KBC Securities Global Equities: Deckers Outdoor

Deckers Outdoor?
Deckers Outdoor, opgericht in 1973 in Californië, is een Amerikaans schoenen- en kledingbedrijf dat zich richt op premium lifestyle- en sportmerken. De groep bezit vier merken, waarvan UGG en HOKA veruit de belangrijkste zijn. HOKA wordt gezien als de groeimotor van de groep, terwijl UGG zich herpositioneert als een seizoensoverschrijdend lifestylemerk. De distributie verloopt via eigen winkels, e- commerce en wholesale. De onderneming combineert sterke merkpositionering met een duidelijke strategische focus op groei, margeverbetering en internationale expansie.

HOKA is de belangrijkste groeipijler binnen Deckers Outdoor. Howel UGG de afgelopen jaren een gemiddelde jaarlijkse groei van meer dan 15% kende, is het relatieve belang afgenomen door de sterke expansie van HOKA.
De ‘restcategorie’ telt na afstoot Sanuk en Koolaburra enkel nog Teva en Ahnu. Deze vormen echter geen focusgroep voor management. De groei is ook minder sterk dan UGG en HOKA.

Deckers Outdoor gaf aan dat in laatste kwartaal resultaten nog geen tarievenimpact zichtbaar was door pre- tarief voorraadbeheer. Door de gestegen Vietnamese handelstarieven verwacht Deckers een impact van 185 miljard dollar, waarvan 75 miljard dollar gecompenseerd kan worden via prijsverhogingen en besparingen. De brutomarge daalt hierdoor van 57,88% naar 55,67%
Deze impact is relatief bekeken gelijkaardig aan sectorgenoten. Dankzij Hoka’s en Ugg’s premium positionering ziet de analist van KBC Securities, Tom Noyens, wel een betere tarief recuperatie dan de concurrenten door prijsverhogingen.
Indirect is het moeilijk om in te schatten wat de impact van de tarieven zal worden. Verhoogde algemene inflatie, welke verwacht wordt, kan namelijk consumenten aansporen tot besparingen op niet essentiële producten.
UGG
UGG werd opgericht eind jaren ’70 door een Australische surfer in Californië. Oorspronkelijk was het dan ook voornamelijk gefocust op surfers om hun voeten warm te houden na het surfen. In 1995 nam Deckers Outdoor het lifestylemerk over en zorgde het voor een sterke wereldwijde groei. Het merk wordt gekenmerkt door de schapenvachtvoering en focus op luxe-comfort. Ugg’s doelpubliek is breed maar is voornamelijk gericht op tienermeisjes en jongvolwassen dames. Tom ziet dat het merk zeer sterk staat in marketing via samenwerkingen met influencers en online sociale media campagnes.

Teva
Teva is het eerste grote merk van Deckers Outdoor. Het merk focust zich op sportsandalen stevigheid en duurzaamheid. Focus ligt outdoorliefhebbers en avontuurlijke reizigers. Het merk is een gevestigde naam en behoeft niet te veel marketing campagnes meer. Het is een stabiel bedrijf maar met niet al te veel groei.
Ahnu
Ahnu is een klein outdoormerk dat focust op stevige schoenen voor wandeltochten. Het merk heeft een lichte focus op vrouwen, maar spreekt een breed publiek aan. Het merk is zeer klein in vergelijking met de overige merken en krijgt niet al te veel management aandacht. Het wordt ook grotendeels geïntegreerd in Teva’s strategie lijnen.

De laatste resultaten, eerste kwartaal 2026 (gebroken boekjaar), kwamen ver boven verwachtingen uit. De initiële reactie was een sterke opwaartse beweging van bijna 20%, maar door oplopende tariefvrees zagen we dat deze sterke marktreactie na enkele dagen opnieuw volledig verdween.
KBC Securities over Deckers Outdoor
De afgelopen maanden kende het bedrijf een moeilijker beursparcours, voornamelijk door vrees voor handelstarieven en de gevolgen ervan voor consumenten. De laatste kwartaalcijfers bewezen echter dat het bedrijf sterk blijft presteren in deze omgeving en we zien de huidige waardering dan ook als zeer aantrekkelijk.
Tom heeft een kopen-aanbeveling en koersdoel van 137 dollar.
