di. 15 apr 2025

Publicis boekte in het eerste kwartaal van 2025 een organische omzetgroei met 4,9%, wat iets beter is dan de gemiddelde analistenverwachting (4,5%). Dat is het 22e kwartaal op rij dat Publicis de verwachtingen overtreft. KBC Securities-analist Kurt Ruts merkt ook op dat de sterke prestatie te danken is aan marktaandeelwinst.
Publicis?
Publicis is één van de grootste reclamebureaus ter wereld. Het bedrijf is toonaangevend op het vlak van digitale reclame. De onderneming levert diensten op het vlak van publiciteit onder de merknamen Leo Burnett, Publicis en Saatchi & Saatchi. De adviesverlening en de aankoop van mediaruimte verloopt via Starcom en ZenithOptimedia
Uitgaven in reclamemarkt in stijgende lijn
Publicis rapporteerde over het vierde kwartaal nog een organische (zonder invloed van overnames, dus op eigen kracht) omzetgroei met 6,3%.
De omzetgroei in het huidige kwartaal is dus een vertraging ten opzichte van de groei in het vierde kwartaal van 6,3%. De sterke prestatie is te danken aan marktaandeelwinst. Zo zal nieuwgewonnen business (nieuwe klanten die werden aangetrokken) dit jaar ongeveer 2 procentpunten bijdragen aan de omzetgroei.
Ondanks de onzekere macro-economische achtergrond heeft Publicis tot nu toe geen bezuinigingen gezien in de advertentiebudgetten van zijn klanten. Meer nog, maart was zelfs de sterkste maand van het kwartaal. Het bedrijf bevestigt dan ook de jaarprognose:
- een organische groei ‘tussen 4% en 5%’;
- een operationele (EBITA) winstmarge van ‘iets meer dan 18%’;
- een vrije kasstroom tussen 1,9 miljard en 2,0 miljard euro.

KBC Securities over Publicis
Opnieuw een solide prestatie van Publicis, zegt Kurt Ruts. Gezien het sterke trackrecord hadden beleggers wel gerekend op een ‘beat’. Aan 11 keer de verwachte winst voor 2025 kan het aandeel bezwaarlijk duur genoemd worden. Kurt bevestigt de ‘Kopen’-aanbeveling en het koersdoel van 117 euro.
