do. 8 mei 2025

Alphabet?
Alphabet is de overkoepelende holding die in het leven werd geroepen om Google af te zonderen van de avonturen buiten het traditionele speelveld van de zoekmachine. Google focust zich nog steeds op de ontwikkeling van software, recent ook in combinatie met eigen hardware, voor consumenten en bedrijven. Via de verkoop van advertenties is Google vandaag nog steeds dé omzet- en winstmotor voor Alphabet.
.Het aandeel Alphabet sloot gisteren meer dan 7% lager als gevolg van commentaren van Eddy Cue (Apple Senior Vice President van Services) tijdens de rechtszaak tussen Google en het Amerikaanse Ministerie van Justitie betreffende het Search-monopolie van Google.
Cue verklaarde het volgende:
1. De zoekvolumes op Safari daalden in april voor het eerst in 22 jaar.
2. AI-zoekmachines zoals Perplexity, OpenAI en Anthropic zouden traditionele zoekmachines kunnen vervangen. Apple onderzoekt momenteel de integratie ervan in Safari.
Alphabet reageerde ondertussen op de beweringen met een verklaring:
‘We zien nog steeds een algemene groei in het aantal zoekopdrachten in Google Search. Dit omvat een toename van het totale aantal zoekopdrachten op Apple-apparaten en -platforms. Meer in het algemeen, naarmate we Google Search uitbreiden met nieuwe functies, zien mensen dat Google Search nuttiger is voor meer van hun zoekopdrachten – en ze gebruiken het voor nieuwe dingen en op nieuwe manieren, of het nu via browsers of de Google-app is, met hun stem of Google Lens.’
KBC Securities over Alphabet
De commentaren van Apple waren waarschijnlijk overdreven en in hun eigen belang. Zij willen immers graag het belang van hun deal met Google minimaliseren door de mate van concurrentie heviger voor te stellen dan ze in werkelijkheid is. Zodoende hopen ze de circa 20 miljard dollar die ze jaarlijks aan de deal overhouden, te vrijwaren.
In de brede Search markt verliest Google misschien wel marktaandeel maar dan gaat het grotendeels over niet commerciële ‘huiswerk en wiskunde’ zoekopdrachten die weinig omzet genereren. Lagere volumes hoeven niet noodzakelijk te leiden tot lagere inkomsten als de prijs stijgt. Zo kan Google met gebruik van AI meer gerichte advertenties aanbieden die een hogere prijs halen.
Alphabet is nog steeds dominant in Search met een quasi-monopoliepositie met circa 96 miljard wekelijkse zoekopdrachten, tegenover de onlangs bekendgemaakte 1 miljard wekelijkse zoekopdrachten van OpenAI.
De positie van Alphabet op het vlak van AI wordt over het algemeen onderschat. Ze zijn de enige verticaal geïntegreerde speler met een (1) ‘state of the art’ taalmodel, (2) een groot cloudplatform, en (3) een enorme gebruikersbasis om data van te oogsten en daarop de taalmodellen te trainen.
Verder heeft Alphabet 15 producten met meer dan 500 miljoen maandelijkse gebruikers en en 7 producten met meer dan 2 miljard maandelijkse gebruikers.
Het aandeel noteert aan circa 15 keer de winst en prijst zo geen groei in voor de Search kernactiviteiten.
Analist Kurt Ruts ziet de 7% daling van gisteren dan ook als een overreactie en behoudt zijn kopen-aanbeveling en koersdoel van 217 dollar.