di. 6 mei 2025

Zalando?
Zalando is de grootste Europese onlineaanbieder van kleding, schoenen & accessoires. Het bedrijf werd in 2008 opgericht in Duitsland en is intussen in 25 landen aanwezig. Zijn klantenbasis groeit al meer dan 8 jaar op rij naar meer dan 51 miljoen actieve klanten. Die plaatsten samen meer dan 261 miljoen orders met een gemiddelde waarde per order van bijna 57 euro. Sinds september 2021 maakt het bedrijf deel uit van de toonaangevende DAX-index in Duitsland.
Hogere marketingkosten en voorraden
De totale verkopen op het platform stegen met 6,5%, terwijl de verwachting hier een stijging met 5% was. Het aantal actieve klanten steeg verder met 5,9% op jaarbasis, vergeleken met vorig kwartaal is de groei 1%.
De omzet steeg met 7,9% op jaarbasis, bijna 2% boven de gav. De winst (EBIT) kwam uit op 46,7 miljoen euro, nipt boven de gav van 44 miljoen euro. Afhandelingskosten (kosten om producten tot bij de klant te brengen) blijven dalen, wat bewijst dat Zalando verder werk blijft maken van een sterke winstbasis. Marketingkosten stegen wel met 15% op jaarbasis. Voorraden stegen sterk met 20,6% op jaarbasis, wat de vrije kasstroom wat naar beneden haalt. Immers Zalando gaf meer geld uit om voor de inkoop van goederen die nog niet zijn verkocht.
Zalando herhaalt vooruitzichten voor 2025
Het totaal verkochte producten in 2025 moet stijgen met +4% à +9%. De bedrijfswinst (EBIT) zal landen tussen 530 en 590 miljoen euro. Het management gaf aan dat ze een veelbelovende start zien van de aankopen voor het lente- en zomerseizoen.

KBC Securities over Zalando
Zalando's resultaten bewijzen in de ogen van Tom Noyens dat het bedrijf stap voor stap blijft verder timmeren aan de dominante positie binnen de Europese fashion e-commerce.
Het is veelbelovend om te zien dat het aantal klanten stelselmatig nog blijft groeien en met de verdere uitrol van hun loyaliteit programma en 'engagement and inspiration' add-ins* verwacht hij ook dat deze actieve klanten nog meer gehecht zullen worden aan het platform.
*extra functies die toegevoegd kunnen worden aan het softwareplatform om klanten betrokken te houden
Daarnaast is Zalando ook meer en meer haar B2B-kant (business-to-business, bedrijven die aan elkaar producten verkopen) aan het uitrollen, wat stabielere inkomstenstromen belooft en ook producenten meer gehecht maakt aan het platform. Zo kon Zalando onlangs scoren met hun logistieke partnerschap voor TikTok Shop's in Duitsland, Frankrijk en Italië.
De voorraden kenden een sterke stijging, wat de vrije kasstroom generatie wat drukt. Het management wil zich met die voorraden wapenen voor sterke lente- en zomerverkopen.
Alles bij elkaar genomen is het een robuust rapport in een huidige markt die vreest dat de consument de vinger op de knip houdt, vindt Tom. Zalando laat zien dat het dankzij het unieke platform en businessmodel, nog veel opportuniteiten heeft voor verdere groei en zich momenteel geen zorgen hoeft te maken over een minder spenderende consument.
Tom blijft bij zijn 'Kopen'-aanbeveling met een ongewijzigd koersdoel van 41 euro.
