do. 6 nov 2025

Zalando is de grootste Europese onlineaanbieder van kleding, schoenen & accessoires. Het bedrijf werd in 2008 opgericht in Duitsland en is intussen in 25 landen aanwezig. Zijn klantenbasis groeit al meer dan 8 jaar op rij naar meer dan 51 miljoen actieve klanten. Die plaatsten samen meer dan 261 miljoen orders met een gemiddelde waarde per order van bijna 57 euro. Sinds september 2021 maakt het bedrijf deel uit van de toonaangevende DAX-index in Duitsland.
Zalando mocht uitpakken met een sterk rapport dat de pessimisten niet hadden verwacht:
- De omzet steeg 26.5% naar meer dan 3 miljard euro; de grootorde van de stijging is voornamelijk te wijten aan de overname van 'About You'. Niettemin zien we het alsnog bijna 3% boven verwachtingen uitkomen.
- Aantal unieke actieve klanten steeg heel sterk naar 62,4 miljoen. Dit is een sterke groei van meer dan 10 miljoen extra actieve klanten waar voornamelijk naar 'About You' gekeken moet worden.
- Aantal orders (68,5 miljoen) en gemiddelde grootorde van de order (61.8 euro) komen ook beide boven verwachtingen uit.
- De bedrijfswinst (EBIT) komt uit op bijna 100 miljoen euro, wat 1,4% boven verwachtingen is.
- Hogere winst komt vooral door het groter aantal verkopen. De winstmarge valt lager uit doordat Zalando meer moest teruggrijpen naar kortingen om klanten te lokken.
- Het management herhaalde haar jaarvooruitzichten voor een omzet groei van 4-7% en een winst (EBIT) die uitkomt tussen de 550-600 miljoen euro.
- De groep kondigde ook een nieuwe partnerschap aan met de Duitse voetbalbond en voor twee extra marathons in Kopenhagen en Stockholm. Hiermee zien we dus Zalando meer focus leggen op niet enkel 'dagelijkse' kleding maar ook op sportkleding.

KBC Securities over Zalando
Hoewel Zalando het de analisten moeilijk maakt om een goede vergelijking te maken (geen opsplitsing meegegeven Zalando - About You) ziet de analist van KBC Securities, Tom Noyens, algemeen dat de cijfers wel boven verwachtingen uitkomen. Dat is voornamelijk belangrijk omdat er de laatste tijd in de kledingsector en sportsector heel veel pessimisme is rond de consument en zien we veel aandelen in deze sector sterk zakken. Ook Zalando heeft er enkele moeilijke beursweken opzitten, terwijl ook nu weer blijkt dat het nog steeds het grootste en belangrijkste online kledingplatform is van Europa. Dat nog steeds mooie groeicijfers mag voorleggen. We zien de neerwaartse beweging van afgelopen weken dan ook als sterk overdreven.
Daarnaast ziet Tom dat Zalando, zelfs na de overname van About You, een cashpositie heeft van 1.3 miljard euro. Voldoende om opnieuw een aankoopprogramma op te starten voor 5.5 miljoen aandelen met een totale waarde van maximaal 100 miljoen euro.
Tom ziet het aandeel als ondergewaardeerd voor de groei die het nog steeds kan voorleggen en de unieke positionering die ze hebben in het landschap. Het pessimisme dat momenteel doorheen de sector waait zien we als overdreven. Tom heeft een kopen-aanbeveling en koersdoel van 37 euro.







