vr. 12 jul 2019
16:30

Getlink
- De Frans-Britse uitbater van de Kanaaltunnel rapporteerde gisteren zijn vervoerscijfers voor de maand juni. In een politiek onzekere Britse markt is het vrachtwagenvervoer met 14% en het passagiersvervoer met 2% afgenomen ten opzichte van een jaar eerder. Sinds het begin van het jaar hebben ongeveer 810.000 vrachtwagens (-4% op jaarbasis) en 1.116.000 passagiersvoertuigen (-2% op jaarbasis) de oversteek gemaakt. Later deze maand zal het bedrijf zijn halfjaarresultaten rapporteren.
Ford/Volkswagen
- Ford Motor en Volkswagen gaan samenwerken om het Argo-platform voor zelfrijdende wagens, verder te ontwikkelen. Ze willen samen al in 2021 de eerste autonome voertuigen in gebruik nemen. Nadat Volkswagen in Argo instapte, zou het platform op 7 miljard dollar worden gewaardeerd. Argo’s moet zich onder meer meten met Waymo, het initiatief van Alphabet (eigenaar van Google) en General Motors, dat wereldwijd gezien wordt als de wereldwijde leider in zelfrijdende wagens. Goldman Sachs waardeert Waymo op 175 miljard dollar.
SEB
- De Zweedse bank SEB rapporteerde beter dan verwachte resultaten, al daalde de winst wel van 10,67 miljard Zweedse kroon naar 6,10 miljard Zweedse kroon. De prognose lag op 5,74 miljard Zweedse kroon. De bank werd vorig jaar geholpen door een eenmalige meevaller van 4,5 miljard Zweedse kroon.
Reckitt Benckiser
- Reckitt Benckiser betaalt 1,4 miljard dollar in een schikking die een eind maakt aan een onderzoek door het Amerikaanse Ministerie van Justitie en de Federal Trade Commission met betrekking tot de marketing en verkoop van Suboxone Film. Dochteronderneming Indivior werd in april aangeklaagd en beschuldigd van het geven misleidende informatie aan geneesheren, met de bewering dat het veiliger was en minder gevoelig voor misbruik was dan vergelijkbare geneesmiddelen.
Fiat Chrysler
- Ook Fiat Chrysler gaat nu voluit voor de elektrische wagens. Het trekt 700 miljoen euro uit voor een elektrische versie van de populaire Fiat 500. Fiat Chrysler wil de wagentjes bouwen in de Mirafiori fabriek, nabij Turijn. Dat moet de fabriek weer nieuw leven inblazen. Ook een hybride versie van de Levante SUV van Maserati moet er binnenkort van de band rollen.